Vés al contingut

Formació en centres de treball (FCT)

borsa de pràctiques
La formació en centres de treball (FCT) s’ha d’entendre com a pràctiques formatives no laborals que fan els alumnes mitjançant un acord de col·laboració entre l’escola i l’empresa. Les pràctiques formen part del programa curricular en cada especialitat.

Què impliquen les pràctiques per a l'alumnat?

  • El coneixement del món laboral i de l'empresa.
  • La possibilitat d'estar en contacte amb la tecnologia més avançada.
  • La culminació de la seva formació professional, per capacitar-se per a la seva incorporació al món laboral.
  • L'obtenció d'una formació adaptada a llocs de treball específics.
  • L'aproximació a la cultura de l'empresa.
  • L'experiència en el món laboral com a pas previ per a la primera ocupació.
  • L'inici del seu recorregut professional acreditat amb el quadern de pràctiques.
  • L'avaluació positiva de les pràctiques comporta la superació del mòdul.

Informació sobre la Seguretat Social en les FCT

A partir de l'1 de gener de 2024, els alumnes que realitzin pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes incloses en els programes de formació han d'estar donats d'alta a la Seguretat Social i cotitzar durant el període que durin aquestes pràctiques.

Instruccions i informació sobre la incorporació dels alumnes a la Seguretat Social

L'alumnat ha d'aportar el document original NUSS a la secretaria del centre en el moment de la primera matriculació al centre.

  • COTITZACIÓ D'ALUMNES FCT A LA SEGURETAT SOCIAL
  • GUIA SOBRE COM OBTENIR EL NÚMERO DE LA SEGURETAT SOCIAL: Què és el número de la Seguretat Social?, on el puc trobar?, és el mateix que el número d'afiliació? Són algunes de les preguntes habituals sobre aquest número d'identificació amb la Seguretat Social. Revista Seguretat Social
  • ALUMNES ESTRANGERS SENSE PERMÍS DE RESIDÈNCIA: SOL·LICITAR UNA AUTORITZACIÓ DE RESIDÈNCIA PER ARRAIGAMENT PER A LA FORMACIÓ (MODEL HI 108). En cas de ser alumne estranger sense permís de residència, es pot obtenir una autorització de residència per arrelament per a la formació, per un període de dotze mesos, si acredita la permanència continuada a Espanya durant un període mínim de dos anys d'acord amb l'article 124 del Reial decret 557/2021 (Autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals).

Durada, tutorització i seguiment de les pràctiques

  • Centre docent: el coordinador i el tutor de cada especialitat.
  • Empresa: un tutor designat per l'empresa coordinat amb el tutor de l'especialitat.
  • Departament d'Ensenyament: els coordinadors territorials d'ensenyaments professionals autoritzen els acords.
  • Gràfica Publicitària: 280 hores (12 ECTS) - Sergi Grau
  • Gràfica Interactiva: 280 hores (12 ECTS) - Francesc Perramón
  • Il·lustració: 280 hores (12 ECTS) - Elisabet Bonet
  • Animació: 280 hores (12 ECTS) - Miquel Gómez
  • Fotografia: 280 hores (12 ECTS) - Roger Conesa
  • Joieria Artística: 25 hores - Antoni Pallisé
  • Arts Aplicades al Mur: 45 hores - Antoni Pallisé

Coordinador FCT: Sergi Grau / Contacte: 977 211 253 / practiques@dipta.cat

Modalitats

  • Estàndard: com a màxim 4 hores diàries i 20 setmanals. De dilluns a dissabte.
  • Intensiva: amb un màxim de 8 hores diàries i 40 setmanals.
  • Especial: no segueix la norma general (horari i temporalització).
  • De curta durada: acord màxim de 5 dies en un període no superior a 15 dies naturals consecutius.

Instruccions d'aplicació

Alumnat

  1. El tutor de les pràctiques planificarà i assignarà la proposta del centre de treball.
  2. L'alumne es entrevistarà amb l'empresa per acordar l'horari setmanal dins del curs acadèmic. Els caps de setmana requereixen una autorització especial.
  3. Un cop es tinguin totes les dades s'ha de completar el següent formulari: formulari de sol·licitud de conveni

Termini. Inici i finalització

  • 1r Curs: del 15 de març al 31 de juliol.
  • 2n Curs / Projecte Integrat: de l'1 de setembre al 31 de juliol.

Les pràctiques no finalitzades el 31 de juliol s'han de gestionar amb un nou conveni al setembre.

Empreses

El centre de treball, a partir de l'entrevista amb el tutor de pràctiques, ha de completar el formulari en cas de ser la primera col·laboració: formulari d'alta a l'empresa

Procés

  1. Inici del procés d'homologació: per part del tutor o coordinador.
  2. Gestió del Conveni: un cop gestionat es signarà per totes les parts (3 exemplars) i es tornarà a l'escola un exemplar.
  3. Inici de les pràctiques: a partir de la data i número de registre segons conveni. Seguiment telemàtic per part de l'alumne, empresa i centre educatiu.

Seguiment telemàtic: gestió del quadern de seguiment

Un cop gestionat el conveni de col·laboració, l'alumne podrà accedir a l'aplicació per gestionar el Quadern de seguiment, el qual serà validat pel tutor i pel tutor de l'empresa que també tenen accés. Per rebre la informació d'accés, l'alumne ha de tenir actualitzats tots els dades a la secretaria del centre i a Moodle.

  • Accés a la web: mitjançant l'aplicació informàtica Banc Integrat de Dades (qBid)
  • Accés a l'aplicació mòbil: Google Play / Apple Store

Un cop iniciades les pràctiques

  • Activitat diària: pàgina “AGENDA” i “calendari”. Apareixen els dies marcats on es consignarà el temps dedicat a cada activitat, per hores senceres. (Pot haver-hi activitats sense dedicació).
  • Absències: pàgina "agenda” i “operacions”. Apareix l'ícon "absències". Introduir el motiu de l'absència.
  • Informes mensuals: pàgina “agenda” i “operacions”. Apareix l'ícon “informe periòdic”. Cal omplir els informes valorant les activitats realitzades. S'ha de imprimir i lliurar al tutor de l'empresa per a la seva signatura i segell (si està d'acord). Un cop signats i segellats pel tutor de l'empresa, han de ser entregats al tutor de l'Escola a la secretaria.
  • Enquesta final: es realitza un cop acabades les pràctiques i és imprescindible per validar-les. Un cop realitzada, cal comunicar al tutor de pràctiques que ja s'ha finalitzat.

Exempcions de les pràctiques en empreses

L'exempció és un dret de l'alumne però no una obligació. Les pràctiques són un crèdit o mòdul professional essencial en la formació de l'alumne.

En cas que l'alumne acrediti haver assolit aquests objectius bàsics de manera parcial o total mitjançant experiència laboral, pot sol·licitar l'exempció total o parcial de les pràctiques.

Procediment i resolució:

  1. Alumne (Sol·licita)
  2. Tutor de FCT (Comprovació de documents)
  3. Coordinador FCT (Proposa)
  4. Director (Resol)

Termini:

Les exempcions es poden tramitar en qualsevol moment abans de l'avaluació final ordinària, es recomana la tramitació a l'inici del curs acadèmic. No es poden sumar dues exempcions parcials.

Tipus d'exempcions

  • Exempció per experiència laboral: L'exempció del 100% del total de les hores del crèdit o mòdul professional del cicle formatiu, assignatura o matèria, s'atorga si l'alumne acredita l'experiència professional corresponent a un nombre d'hores igual o superior a les del crèdit o mòdul de formació en un centre de treball. Aquesta experiència ha d'estar relacionada amb el perfil professional i de treball i amb les principals ocupacions i llocs de treball del cicle formatiu.
  • Exempció per validació o reconeixement d'experiència laboral: Les persones que tinguin reconegudes i certificades totes les unitats formatives (UF) almenys d'un mòdul professional o crèdit directament relacionat amb les unitats de competència del cicle formatiu, a través de:
    • Validació dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials (qualificat – acreditat).
    • Reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o en activitats socials, d'acord amb la Resolució ENS/1891/2012, de 23 d'agost, d'organització de diverses mesures flexibilitzadores i actuacions en la formació professional inicial.

Aquestes persones poden quedar totalment exemptes del crèdit o mòdul de formació en centres de treball.

Acreditació

S'acredita amb el certificat oficial emès pel centre docent que hagi realitzat el reconeixement acadèmic dels aprenentatges assolits mitjançant l'experiència laboral o el procediment d'avaluació i acreditació de competències professionals.

En cas que aquesta acreditació correspongui a mòduls professionals o crèdits transversals a un o més cicles formatius, l'alumne haurà d'aportar evidències de l'experiència adquirida en l'àmbit del perfil professional del cicle formatiu per al qual es sol·licita l'exempció.

Exempcions parcials

  • L'exempció parcial del 50% del total de les hores del crèdit o mòdul del cicle formatiu, assignatura o matèria, s'atorga si l'alumne acredita l'experiència professional corresponent a un nombre d'hores igual o superior al 50% de les del crèdit o mòdul de formació en centres de treball, relacionada amb l'àmbit professional i de treball i les principals ocupacions i llocs de treball del cicle formatiu.
  • L'exempció del 25% del total de les hores del crèdit o mòdul del cicle formatiu, assignatura o matèria, s'atorga si l'alumne acredita experiència laboral en qualsevol activitat professional. Cal acreditar, com a mínim, el doble de les hores del crèdit o mòdul de pràctiques del cicle formatiu del qual es sol·licita l'exempció.

Acreditació general i documentació

L'alumne ha de presentar els documents que acreditin l'experiència laboral, actual o prèvia en empreses o institucions, realitzant tasques o funcions que corresponen a cadascun dels supòsits d'exempció.

La sol·licitud ha de presentar-se per escrit i ha d'anar acompanyada dels documents acreditatius corresponents que es descriuen en cadascun dels supòsits d'exempció. La documentació ha de ser l'original o una còpia compulsada.

Relació de documents acreditatius

  • Informe de la vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
  • Acord formatiu amb beca.
  • Certificat o informe de l'entitat o empresa, on constin les hores d'experiència laboral que detalli l'activitat, les funcions i les tasques realitzades per l'alumne o alumna.
  • Si es treballa per compte propi:
    • Certificat d'alta d'activitat econòmica
    • Rebuda de cotització a la Seguretat Social (si escau)
    • Quotat de règim d'autònoms
    • Declaració trimestral de l'activitat econòmica (model 130)

Nota: en els supòsits del 50% i 100%, almenys s'ha de presentar l'informe de vida laboral i certificat o informe de l'entitat o empresa. El responsable del centre docent pot sol·licitar altres documents, per verificar les competències o l'experiència corresponent al treball relacionat amb els estudis professionals respectius.