Vés al contingut

Joieria artística

En aquest cicle l'alumnat crearà peces de joieria artística innovadores mitjançant les tècniques i els procediments propis de l’ofici, de forma integrada en els corrents de l’art i el disseny contemporanis.

Formem professionals capaços de dissenyar i elaborar joies utilitzant els procediments propis de l’ofici

Aquest cicle formatiu permet desenvolupar tant la joieria d'autor com la producció en sèrie, fomentant la recerca de nous materials i tecnologies sense oblidar les tècniques tradicionals de l'ofic. L'alumnat podrà expressar la seva pròpia identitat mitjançant la creativitat plàstica de la joieria.

Aquest cicle té com a finalitat formar professionals capaços de dissenyar i elaborar joies utilitzant els procediments propis de l’ofici. Les persones que superen el cicle formatiu obtenen un títol de tècnic o tècnica superior, que els permet accedir al món laboral per dur a terme tasques relacionades amb:

Creació de joies úniques / Disseny de joies / Modificació i restauració de peces de joieria / Estudi del prototip del sistema de reproducció i fabricació / Maquetes de les joies com a part de l’estudi del projecte / Procediment tècnic de seriació i estudi del cost de fabricació.

joieria artística

Dades bàsiques

Denominació: Tècnic o Tècnica superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Joieria Artística.

Nivell: Grau superior dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny.
Nivell 1 del Marc espanyol de qualificacions per a l’educació superior (MECES)

Durada total del cicle: Mil vuit-centes setanta-cinc hores distribuïdes en dos cursos acadèmics.

Família professional artística: Joieria d’art.

Referent europeu: CINE-5b (Classificació Internacional Normalitzada de l'Educació).

Competències generals del tècnic o tècnica superior en Joieria Artística

Les competències generals descriuen la combinació d'habilitats, motivacions i trets que es requereixen per dur a terme amb eficàcia en una àmplia gamma de llocs de treball dins de l'especialitat.

  • És capaç d’inserir-se en la realitat productiva com a tècnic o tècnica intermedi, amb interlocució directa amb el dissenyador o dissenyadora en cap o bé de la direcció de l'empresa.
  • Realitza el seu treball de forma autònoma utilitzant adequadament la informació rebuda, i amb la iniciativa necessària que requereixi el cas.
  • Treballa en grup amb les responsabilitats de coordinació i programació.

Competències professionals del tècnic o tècnica superior en Joieria artística

Les competències professionals són les vinculades al lloc de treball, totes aquelles habilitats i aptituds que els ajuden a desenvolupar la seva feina en forma d’èxit:

  • Elabora projectes d'elements o peces de joieria bé de creació artística pròpia, bé d'interpretació de conceptes aliens, preparant tant la informació tècnica de realització com la de promoció.
  • Valora adequadament els aspectes materials, tècnics, econòmics i organitzatius dels treballs en què estigui immers o immersa.
  • Orienta els plans de fabricació de nous productes i formes, proposant noves idees en els mètodes de treball.
  • Busca informació bibliogràfica i documentació tècnica que li serveixin com a base en el seu treball.
  • Realitza esbossos del projecte.
  • Estudia els processos i mètodes de treball més idonis per a la posada en fabricació dels objectes.
  • Dibuixa plànols de conjunts i especejaments amb indicació dels grafismes corresponents a mecanitzats i tractaments de superfícies.
  • Dibuixa plànols de taller (fabricació).
  • Estudia els materials a emprar, tant en matèries primeres com manufacturats, en funció de qualitats i preus.
  • Estudia la introducció de nous materials en la construcció d'objectes.
  • Realitza pressupostos avaluant costos de fabricació, mà d'obra, materials i finalment, en funció d'aquests el benefici a obtenir.
  • Realitza maquetes d'objectes, si així es requerís.
  • Estudia la viabilitat del producte en el mercat i les normatives que l'afecten.
  • Realitza estudis de mercat per al llançament de nous productes tenint en compte les tendències de la moda i les característiques particulars del possible consumidor.