Declaració de política Erasmus
Estratègia, objectius i impacte
Estratègia
El nostre enfocament implica adoptar les diverses oportunitats que ofereix Erasmus+ per facilitar la mobilitat d'aprenentatge tant dels estudiants com del personal. En participar en accions clau com ara projectes de mobilitat, associacions per a la cooperació i suport al desenvolupament de polítiques, ens comprometem a cultivar un entorn d'aprenentatge internacional dinàmic i inclusiu.
Estem especialment interessats en:
- Facilitar la mobilitat dels estudiants per a estudis i pràctiques.
- Oferir al nostre personal acadèmic oportunitats de desenvolupament professional i intercanvi de coneixements mitjançant la mobilitat del personal Erasmus+ per a la docència i la formació.
- Contribuir a la innovació mitjançant associacions per a la innovació i aliances.
Objectius
Objectiu 1: Establir i implementar amb èxit la participació de la nostra institució en projectes de mobilitat Erasmus+ per estudis i pràctiques, amb l'objectiu concret d'incorporar progressivament el 5% dels nostres estudiants a aquests programes durant els propers anys.
Objectiu 2: Potenciar el desenvolupament professional del nostre personal mitjançant la mobilitat del personal Erasmus+ per a la docència i la formació, amb l'objectiu que el 5% del personal es dediqui a activitats de mobilitat anualment.
Objectiu 3: Participar activament en Aliances per a la Innovació i Aliances per a la Innovació per impulsar pràctiques innovadores a la nostra institució.
Impacte
La nostra participació activa a Erasmus+ ens permetrà:
- Enriquir l'experiència educativa dels nostres estudiants i personal mitjançant la mobilitat internacional.
- Reforçar el nostre perfil institucional en l'escena internacional.
- Modernitzar el nostre currículum i mètodes d'ensenyament mitjançant l'exposició a perspectives diverses.
Indicadors
Objectiu 1: Augmentar la mobilitat dels estudiants.
- Aconseguir un augment anual gradual, assolint un mínim del 5% del total de l'alumnat (almenys 11 estudiants), participant en mobilitat Erasmus+ per estudis i pràctiques al final del període de 5 anys. (Cronologia: cursos 2023/24 a 2027/28).
Objectiu 2: Desenvolupament professional del personal.
- Garantir que el 5% dels membres del personal participi en la mobilitat del personal Erasmus+ per a la docència i la formació anualment (2 professors/any). (Cronologia: a partir del curs 2023/24)
Objectiu 3: Impulsar pràctiques innovadores.
- Indicador: Implementar 3 projectes innovadors mitjançant la participació en Partnerships for Innovation i Aliances for Innovation. (Cronologia: 2023 a 2026).
Concreció de la participació en Eramus+
El projecte Erasmus+ que l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona vol desenvolupar es basa en cinc accions principals, de les quals, les quatre primeres es corresponen amb l’acció clau KA-01 Mobilitat de les persones per motius d'aprenentatge i la cinquena es correspon amb l’acció clau KA-02 Cooperació entre organitzacions i institucions.
Objectiu 1: Augmentar la mobilitat dels estudiants
1a acció: Mobilitat d'estudiants per a estudis entre països del Programa: Aquesta primera acció està dirigida als estudiants de Cicles Formatius de Grau superior, que podran cursar els ETCS corresponents a un semestre en una institució acollida al programa.
2a acció: Mobilitat d'estudiants per a pràctiques entre països del Programa: Aquesta segona acció es dirigeix als estudiants de Cicles Formatius de Grau superior que han finalitzat els seus estudis en el Centre Educatiu. En aquesta acció realitzarien la formació en centres de treball en institucions acollides al programa, durant un període de 2 mesos.
Objectiu 2: Desenvolupament professional del personal
3a acció: Mobilitat de professorat per a formació entre països del Programa: La tercera acció va dirigida al personal docent del nostre Centre, amb l'objectiu d'intercanviar experiències quant a organització, estructura, currículum, continguts, competències tant dels nostres respectius centres com de les pràctiques docents.
4a acció: Mobilitat de professorat per a docència entre països del Programa: La quarta acció està encaminada a facilitar l'estada del nostre personal docent en altres institucions de països del programa, amb la finalitat d'oferir les nostres habilitats pedagògiques en el camp de l'art i el disseny, aportant la nostra experiència a altres centres d'estudis superiors.
Objectiu 3: Impulsar pràctiques innovadores
5a acció: Implementar projectes innovadors i de cooperació mitjançant la participació en Partnerships for Innovation i Aliances for Innovation: Finalment, aquesta acció relacionada amb l'acció clau KA2: Cooperació entre organitzacions i institucions, s’enfoca en projectes de cooperació internacional per a l'innovació, l'intercanvi de bones pràctiques i el desenvolupament de noves metodologies educatives.
Aplicació de crèdits ECTS
L'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona s'ha basat en el sistema de crèdits establerts en el marc del Pla Bolonya per als estudis acollits al programa de mobilitat internacional. A continuació, expliquem com s'estableix aquest sistema de crèdits per a cadascuna de les accions.
1a acció: Mobilitat d'estudiants per a estudis entre països del Programa.
Estudis:
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Interactiva.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Publicitària.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Il·lustració.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Fotografia.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Arts Aplicades al Mur.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Joieria Artística.
30 crèdits seran obtinguts com a càrrega de treball d'un semestre.
20 crèdits seran obtinguts com a càrrega de treball d'un trimestre.
Les càrregues de treball per a l'obtenció d'aquests crèdits serà a partir de l'assistència a classe, realització de projectes i exàmens.
Quant a la metodologia per a l'assignació de crèdits es tindran en compte:
- El semestre on la realització del període d'estudis a l'estranger s'adapti millor al currículum.
- Garantir el complet reconeixement dels programes cursats a l'estranger establert en l'Acord d'Aprenentatge mitjançant la Fulla de Reconeixement.
El període d'estada en altres institucions de la Unió Europea acollides a la Carta ECHE serà de 6 mesos.
2a acció: Mobilitat d'estudiants per a pràctiques entre països del Programa.
Estudis:
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Interactiva.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Publicitària.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Il·lustració.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Fotografia.
- Cicle Formatiu de Grau Superior d’Arts Aplicades al Mur.
- Cicle Formatiu de Grau Superior de Joieria Artística.
El pla d'estudis dels Cicles Formatius de Grau Superior comprèn 2 cursos acadèmics, amb un total de 2000 hores i inclou 284 hores de formació en centres de treball, així com l'elaboració d'un projecte integrat amb un total de 100 hores.
El període d'estada en altres institucions de la Unió Europea acollides a la Carta ECHE seran de dos mesos per a completar el període de formació en centres de treball i comportarà el reconeixement de 12 crèdits.
3a i 4ª acció: Mobilitat de professorat.
Durada de 5 dies, exceptuant els dies per al viatge.
En la mobilitat per a formació, l'activitat formativa ha de correspondre a un curs d'especialització, taller, seminari, conferència, etc.
En mobilitats per a docència, la plantilla docent dissenyarà les intervencions a desenvolupar durant l'estada, en correspondència amb el programa educatiu de la institució d'acolliment.
Processos de selecció
L'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona assegurarà que els processos de selecció per a les activitats Erasmus+ siguin justos, transparents i inclusius. Per evitar qualsevol forma de discriminació, la institució aplicarà polítiques d'igualtat d'oportunitats i revisarà constantment els procediments d'admissió per eliminar possibles biaixos. Es proporcionarà informació clara sobre els processos de sol·licitud i els criteris de selecció, accessible a través del seu lloc web i altres canals de comunicació.