Gràfica publicitària
Formació global en diverses àrees del disseny gràfic: imatge corporativa, cartellisme, disseny editorial, publicitat, senyalística, packaging i il·lustració
Aquests estudis capaciten per idear, organitzar i dur a terme les diferents fases d’un projecte de comunicació visual desenvolupant totes les aplicacions necessàries que garanteixen l’assoliment dels objectius plantejats a l’inici de qualsevol encàrrec de comunicació visual.
Les persones que superen el cicle formatiu obtenen un títol de tècnic o tècnica superior, que els permet accedir al món laboral, per dur a terme tasques com ara les següents:
Disseny, organització i gestió de projectes de la indústria gràfica / Direcció d’art / Direcció creativa / Preparació d’arts finals per imprimir-les correctament / Grafista expert/a en la selecció i l’ús de recursos tipogràfics, cal·ligràfics i de retolació manual per a diferents aplicacions / Col·laboració en l’organització i supervisió de la producció gràfica.
+ Dades bàsiques
Denominació: Tècnic o Tècnica superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica publicitària.
Nivell: Grau superior dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny.
Nivell 1 del Marc espanyol de qualificacions per a l’educació superior (MECES)
Durada total del cicle: Dos mil hores distribuïdes en dos cursos acadèmics
Crèdits ECTS: Cent vint
Família professional artística: Comunicació gràfica i audiovisual.
Referent europeu: CINE-5b (Classificació Internacional Normalitzada de l'Educació).
+ Competències generals
Les competències generals descriuen la combinació d'habilitats, motivacions i trets que es requereixen per dur a terme amb eficàcia en una àmplia gamma de llocs de treball dins de l'especialitat.
- Proposar i realitzar solucions gràfiques per transmetre missatges publicitaris per encàrrec d'empreses, institucions o altres professionals.
- Planificar el desenvolupament del projecte d'imatge publicitària des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins a la realització del producte gràfic acabat.
- Organitzar i dur a terme les diferents fases del projecte i els corresponents controls de qualitat que garanteixin l'expressió gràfica òptima del missatge.
+ Competències professionals
Les competències professionals són les vinculades al lloc de treball, totes aquelles habilitats i aptituds que els ajuden a desenvolupar la seva feina en forma d’èxit:
- Porta a terme, de manera autònoma, projectes gràfics publicitaris amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
- Comunica eficientment mitjançant recursos gràfics idees i missatges publicitaris.
- Dota el producte gràfic publicitari dels elements persuasius, informatius i / o identificadors adequats als objectius de l'encàrrec.
- Soluciona mitjançant recursos gràfics i tipogràfics els aspectes formals i comunicatius de missatges publicitaris.
- Planifica i realitza projectes de gràfica publicitària en totes les seves fases i dur a terme els controls de qualitat corresponents per a l'obtenció d'un producte gràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa.
- Defineix els aspectes formals i funcionals de l'anunci en un suport gràfic.
- Transmet amb precisió la informació adequada per als processos de reproducció i realitza el seguiment i control de qualitat corresponent fins a aconseguir un resultat imprès idoni.
- Reconeix i compleix la normativa que regula l'activitat professional.
+ Mòduls de 1r curs (curs 2024/2025)
Mòduls i unitats formatives | Hores curs | Crèdits ECTS |
---|---|---|
M01 Mitjans informàtics | 99 | 6 |
UF01 Tractament de la imatge bitmap | 33 | 2 |
UF02 Tractament de la imatge vectorial | 33 | 2 |
UF03 Programari específic de l’especialitat | 33 | 2 |
M02 Formació i orientació laboral 1 | 33 | 2 |
UF01 Prevenció de riscos laborals i protecció ambiental. | 33 | 2 |
M03 Història de la imatge publicitària | 99 | 6 |
UF01 Anàlisi de l’obra artística i el disseny | 33 | 2 |
UF02 Evolució de l’art i el disseny en relació als canvis socials, les idees estètiques i la tecnologia | 33 | 2 |
UF03 Recorregut per les obres i autors contemporanis de l'especialitat | 33 | 2 |
M04 Projectes de gràfica publicitària 1 | 165 | 11 |
UF01 Introducció als projectes: objectius i requisits base del projecte. | 33 | 2 |
UF02 Metodologia i planificació de projectes | 66 | 5 |
UF05 Tècniques gràfiques | 66 | 4 |
M07 Fonaments de la representació i l'expressió visual | 99 | 6 |
UF01 Elements plàstics i visuals. Morfologia i dinamisme de la composició | 33 | 2 |
UF02 Llum i color. Relacions. Valors simbòlics | 33 | 2 |
UF03 Forma i espai. Anàlisi, representació i interpretació creativa | 33 | 2 |
M08 Teoria de la imatge | 66 | 4 |
UF01 Imatge i comunicació. El discurs visual | 33 | 2 |
UF02 Definició i construcció de la imatge. | 33 | 2 |
M09 Fotografia | 99 | 6 |
UF01 Llenguatge fotogràfic | 33 | 2 |
UF02 Tècnica fotogràfica i tractament digital de la imatge | 33 | 2 |
UF03 Foto-disseny | 33 | 2 |
M10 Tipografia 1 | 132 | 8 |
UF01 El signe tipogràfic: el caràcter. | 33 | 2 |
UF02 Bases del disseny amb tipografia | 49,5 | 3 |
M11 Fonaments del disseny gràfic | 132 | 7 |
UF01 Disseny gràfic. Àmbits i tipologies | 44 | 2 |
UF02 Comunicació i llenguatge visual. Semiòtica | 44 | 2 |
UF03 Procés i metodologies: aplicació pràctica | 44 | 3 |
Hores i crèdits ECTS totals | 891 | 54 |
Tutoria de grup | 33 |
+ Mòduls de 2n curs (curs 2024/2025)
Mòduls i unitats formatives | Hores curs | Crèdits ECTS |
---|---|---|
Llenguatge i tecnologia audiovisual | 180 | 12 |
UF01 Introducció als mitjans audiovisuals | 18 | 1 |
UF02 Comunicació i llenguatge audiovisual: recursos expressius | 46 | 3 |
UF03 Tècniques i tecnologies de realització audiovisual | 58 | 4 |
UF04 Tècniques i tecnologies de postproducció audiovisual | 58 | 4 |
Formació i orientació laboral | 66 | 3 |
UF01 Marc legal de les arts plàstiques i el disseny: les propietats essencials | 22 | 1 |
UF02 Incorporació al treball: el procés de cerca de feina | 22 | 1 |
UF03 Empresa i iniciativa emprenedora: el treball per compte propi | 22 | 1 |
Projecte integrat | 99 | 10 |
UF01 Projecte integrat | 99 | 10 |
Projectes de gràfica publicitària 2 | 330 | 14 |
UF03.2 Àmbits d'aplicació de la comunicació gràfica. La gràfica publicitària | 149 | 6 |
UF04 Identitat i comunicació. Sistemes gràfics en la gràfica publicitària | 145 | 6 |
UF06 Anàlisi i presentació dels projectes de gràfica publicitària | 36 | 2 |
Teoria de la publicitat i el màrqueting | 99 | 7 |
UF01 Publicitat: comunicació i persuasió | 66 | 4 |
UF02 Introducció al màrqueting aplicat a la publicitat | 33 | 3 |
Tipografia 2 | 99 | 5 |
UF04 Usos tipogràfics i creació d'alfabets | 99 | 5 |
Hores i crèdits ECTS totals | 873 | 51 |
Tutoria de grup | 33 | |
Fase de pràctiques en empreses, estudis o tallers | 280 | 12 |
+ Mòduls de 2n curs (curs 2025/2026)
Mòduls i unitats formatives | Hores curs | Crèdits ECTS |
---|---|---|
M02 Formació i orientació laboral 2 | 66 | 4 |
UF02 El marc legal de les arts plàstiques i el disseny. | 33 | 2 |
UF03 Incorporació al treball. Empresa i iniciativa emprenedora | 33 | 2 |
M04 Projectes de gràfica publicitària 2 | 198 | 11 |
UF03 Execució dels projectes | 99 | 5 |
UF04 Avaluació i presentació de projectes | 33 | 2 |
UF06 Representació espacial aplicada als projectes (lliure disposició) | 33 | 2 |
UF07 Noves tendències i metodologies del disseny (lliure disposició) | 33 | 2 |
M05 Projecte integrat | 99 | 10 |
UF01 Projecte integrat | 99 | 10 |
M06 Gestió de projectes professionals | 165 | 12 |
UF01 Gestió de projectes professionals | 165 | 12 |
M08 Tipografia 2 | 66 | 2 |
UF03 Usos tipogràfics i creació d'alfabets | 66 | 2 |
M12 Llenguatge i tecnologia audiovisual | 132 | 8 |
UF01 Introducció als mitjans audiovisuals. Comunicació i llenguatge audiovisual: Recursos expressius. | 33 | 2 |
UF02 Tècniques i tecnologies de realització i postproducció audiovisual. | 49,5 | 3 |
UF03 Disseny audiovisual | 49,5 | 3 |
M13 Teoria de la publicitat i el marquèting | 99 | 6 |
UF01 Màrqueting. Estratègia i planificació | 33 | 2 |
UF02 Publicitat. Comercialització i disseny | 33 | 2 |
UF03 La gràfica publicitària | 33 | 2 |
Hores i crèdits ECTS totals | 825 | 54 |
Tutoria de grup | 33 | |
Fase de pràctiques en empreses, estudis o tallers | 284 | 12 |