Projectes transversals

TurisTIC en família

 

PECT turisTIC en família

 

 

El Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT)  ‘TurisTIC en família' ha estat un projecte de recerca i innovació que ha buscat marcar un punt i a part en la gestió i definició de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre com a destinacions turístiques familiars. El projecte s'ha emmarcat dins l’estratègia RIS3CAT (Estratègia per a l’especialització intel·ligent de Catalunya) i del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d'inversió en creixement i ocupació. Aquest projecte és cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea.

gencat feder logos

 

El projecte

Gràcies al PECT TurisTIC en família,  liderat per la Diputació de Tarragona, la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre s'han convertit entre el 2018 i el 2022 en un observatori i laboratori europeu de referència en tecnologies i tendències en turisme familiar. Ha permès la materialització de les estratègies territorials i sectorials que tant la Diputació i el seu Patronat de Turisme com  la Universitat Rovira i Virgili han estat desenvolupant al voltant del turisme i de la promoció del territori els darrers anys.

El projecte TurisTIC en família ha aprofitat l’existència d’un ecosistema públic-privat basat en la innovació i la generació de coneixement, a banda d’una economia amb una llarga trajectòria en oferta turística i on el turisme de família té un pes específic superior a la mitjana. A més, ha generat competitivitat, innovació, creixement i nova ocupació directa i indirecta.

S'ha emmarcat dins l’estratègia RIS3CAT (Estratègia per a l’especialització intel·ligent de Catalunya) amb una inversió global de 3.729.523,27 euros i que és cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació d’1.864.761,64 euros.

 

 

Per assolir els objectius del PECT s’han desenvolupat 11 operacions agrupades en quatre àmbits d’acció, que responen a la lògica d’una especialització intel·ligent:

  • Impuls tecnològic
  • Patrimoni
  • Espais
  • Innovació

Àmbits PECT turisTIC en família

 

Els objectius estratègics del PECT TurisTIC en família

  • Millorar el posicionament de la Costa Daurada i  de les Terres de l'Ebre com a destinacions turístiques familiars, desenvolupant especialitzacions basades en l’experiència familiar, que generessin ocupació i activitat econòmica arreu del territori, respectant les singularitats de cada destinació i posant en valor els diferents actius existents.

  • Impulsar l'ecosistema d’innovació especialitzat en el sector turístic familiar mitjançant mecanismes estables de creació de nous productes, serveis i solucions que fossin escalables i transferibles a altres destinacions similars.

  • Promoure la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre com a espais generadors de coneixement especialitzat capaç de generar tant l’atracció de talent especialitzat com la producció de productes i serveis al voltant del turisme familiar.

    El PECT TurisTIC en família es va orientar a la innovació en turisme, contribuint de forma transversal als eixos prioritaris (objectius temàtics) 1 “Potenciar la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació” i 6 “Conservar i protegir el medi ambient i promoure l'eficiència dels recursos” del PO FEDER Catalunya 2014-2020. Va contribuir també a l’estratègia RIS3CAT, i a totes les prioritats transversals del P.O. FEDER Catalunya 2014-2020.

Les operacions

Operació de Coordinació

La Diputació de Tarragona ha liderat el PECT TurisTIC en família amb la voluntat de fer-ho d'una manera adient, acurada i innovadora perquè el funcionament del mateix fos excel·lent i s’aconseguissin els objectius generals del projecte, respectant sempre la normativa i calendari de la convocatòria i garantint els nivells d'excel·lència requerits.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 373.065,76 euros i s'ha cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 186.532,88 euros.

Coordinació

Operació TDS 2+

El Tourism Data System 2.0 és un sistema d’informació turística complex i integrat amb capacitat per a implicar els agents turístics en la construcció d’una economia del coneixement efectiva i comprometre’ls en la governança de la destinació. És un instrument d’anàlisi amb un ventall complet d’indicadors estratègics que ajudarà, entre d’altres, a millorar els processos de presa de decisió dels agents públics i privats.

Les polítiques turístiques, les estratègies que s’hi associen i la implicació dels agents socials només es poden sostenir de manera efectiva a través de la generació i distribució d’informació bàsica i avançada, que generi coneixement útil per a la planificació, el control i la previsió de l’activitat turística i dels seus impactes en el territori. La creació a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre d’una plataforma d’informació avançada que ha anat més enllà de l’anterior Tourism Data System (orientada a proveir informació sobre ocupació i conjuntura turística en relació a les empreses d’allotjament turístic) ha estat la proposta innovadora que ha plantejat aquesta operació. Té la doble finalitat d’enfortir l’especialització sostenible i la competitivitat de les comarques de Tarragona des de la perspectiva del turisme, així com dels seus principals productes i destinacions en l’àmbit del turisme familiar. És un instrument de coneixement orientat tant al sector públic com al privat a més de la pròpia població.

L'operació, liderada per la Fundació Eurecat, ha tingut un pressupost de 576.950,00 euros i s'ha cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 288.475,00 euros.

TDS2+

 

Operació Plataformes turisTIC

L’objectiu de Plataformes TurisTIC va ser desenvolupar una plataforma tecnològica que esdevingués el gestor dels recursos i serveis turístics, en especial els de turisme de platja, patrimoni i cultura del vi, enfocats al turisme familiar, de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. La plataforma és una eina que dona servei als turistes per reservar les seves visites, tant abans de realitzar la visita (via web) com durant la visita (via APP).  A més de donar servei als visitants, la plataforma esdevindrà una eina de gestió per a la destinació i els seus recursos turístics.

Aquesta operació liderada per la Fundació Eurecat va tenir un pressupost de 502.530,00 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 251.265,00 euros.

Plataformes turistic

 

 

 

Operació Patrimoni cultural

El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ha liderat aquesta operació, l'objectiu general de la qual ha estat posar en valor l'ampli patrimoni cultural de la demarcació en clau turística, aprofitant l'elevat nivell de coneixement i d'expertesa en aquest àmbit. Mitjançant aquesta operació s'ha buscat crear espais de reflexió i d'anàlisi, així com el disseny d'accions destinades a un visitant que busca viure noves experiències, de manera vivencial i emotiva, lligades amb la història, el patrimoni i les diferents expressions de l'art. Obtenir una visió estratègica del sector i valoritzar marques en l'àmbit del turisme familiar completen els objectius d'aquesta operació.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 268.670,21 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 134.335,11 euros.

Patrimoni cultural

 

Operació Mamut

El jaciment del barranc de la Boella, a la Canonja, reuneix les condicions òptimes per oferir una experiència històrica i cultural al turisme familiar. En aquest sentit, hi ha un Pla Director promogut, elaborat i aprovat per l’Institut Català de Paleoecologia i Evolució Social i l’Ajuntament de la Canonja, per a la patrimonialització, la protecció i explotació del jaciment prehistòric. Es pretén respondre així a les necessitats de tipus vivencial i educatiu del turisme familiar, contribuint també a la diversificació de l’economia de l’entorn, fent-la menys depenent del sector industrial químic, partint del patrimoni prehistòric per generar una cadena de valor basada en productes i serveis turístics (entreteniment, comerç al detall, restauració i hostaleria, atracció per altres esdeveniments) i activitats didàctiques i educatives. La primera fase de l’operació, que centra aquesta operació del PECT turisTIC en família liderada per l'IPHES, ha consistit en la redacció del projecte d'idees i executiu museogràfic de l'experiència prehistòrica a executar a l'espai interior i adjacent del Mas de l'Abeurador, al municipi de La Canonja.

Aquesta operació ha comptat amb un pressupost de 206.097,00 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 103.048,50 euros.

Mamut

 

Operació La història fa turisme

L'Ajuntament de Montblanc ha creat un espai al celler modernista que transmet un relat lligat a la terra i el paisatge, la història, la cultura, l'artesania i el patrimoni, per a esdevenir un punt d'atracció local i comarcal. En aquest espai, declarat Bé Cultural d'Interès Local, s'hi integra l'Oficina de Turisme i un punt de venda de producte agroalimentari de qualitat. Respon a l’estratègia basada en la creació de producte, d’experiències vivencials i  d'esdeveniments amb capacitat per atraure un nombre significatiu de visitants, focalitzat en el públic familiar.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 281.600,00 euros i s'ha cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 140.800,00 euros.

Historia turisme

 

Operació Platja innovadora

Aquesta operació, liderada pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, s'ha proposat crear activitats a les platges de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre durant tot l’any, contribuint a la desestacionalització de l’oferta. També s’ha actuat sobre aspectes mediambientals que afecten la qualitat de les platges, proposant mesures per la seva gestió.

El litoral de Costa Daurada i Terres de l’Ebre estarà conformat per una xarxa de platges que actuen com un sistema integrat de serveis amb accessibilitat permanent a la informació d’usos possibles i instal·lacions, i amb especial èmfasi en la disponibilitat de serveis per activitats en família. Les platges estan categoritzades en funció de la seva idoneïtat per als diferents col·lectius de visitants potencials i en especial als targets de turisme familiar.

Aquesta operació ha comptat amb un pressupost de 276.280,20 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 138.140,10 euros.

Platja Innovadora

 

 

Operació La vinya en família

El desenvolupament de l'enoturisme orientat a les famílies és un plantejament estratègic que permet millorar l'oferta i diversificar-la cap a nous segments en el cas dels territoris del vi, i cap a nous productes en el conjunt de la demarcació. La proposta d'aquesta operació ha volgut superar la proposta puntual d'un celler o empresa per convertir-se en una proposta de caràcter estratègic, creant activitats per als nens atenent de manera diferenciada les edats. Des d'aquesta perspectiva, els territoris del vi han de tenir un component temàtic transversal que ha d'impregnar el conjunt de serveis, especialment els d'allotjament i restauració i de manera que aquests components intervinguin en la generació d'experiències al voltant del turisme del vi en el segment del turisme familiar.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 249.479,03 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 124.739,52 euros.

Vinya en familia

 

Operació Espai de descoberta

Aquesta operació, que ha liderat la Diputació de Tarragona, ha buscat fomentar la innovació en l'àmbit del turisme familiar, generar cultura innovadora al territori i promoure la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre com a territori lligat a l'experimentació en competitivitat i innovació. Aquests objectius es materialitzaran amb la creació d'un espai multilocalitzat on es testaran nous serveis i productes turístics. Aquest espai ha volgut posar en pràctica iniciatives per a la generació d'idees, foment de nous models de negoci, projectes innovadors, productes, serveis i solucions per al sector. L'operació ha tingut dues fases: la primera de desenvolupament de projectes a nivell d'ideació i la segona de materialització via laboratori per a implementació de proves pilot.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 262.121,73 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 131.060, 87 euros.

Espai de descoberta

 

Operació Laboratori d'hàbitat

Un element determinant per l’especialització en turisme familiar és l’equipament d’interiors dels allotjaments turístics. La configuració dels espais (des de mobles fins a il·luminació o paviments), adaptada al segment turístic en què es vol especialitzar un territori, és clau per augmentar la satisfacció dels turistes usuaris dels allotjaments. Així, els hotels han de disposar de l’equipament adequat tant a les zones comunes com a les habitacions, amb elements pensats per a ser emprats pels seus usuaris: majoritàriament famílies en període vacacional. Aquesta operació ha servit per reforçar aquest sector, amb el desenvolupament de metodologies que permeten valorar la interacció dels usuaris amb els espais d’allotjament turístic i extreure dades per adequar el disseny d’interiors i el propi disseny de productes.

Aquesta operació liderada pel Clúster de l'equipament de la llar i el contract (CENFIM) ha tingut un pressupost de 441.090,00 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) amb una aportació de 220.545,00 euros.

Laboratori d'hàbitat

 

Operació Àpats saludables

La Universitat Rovira i Virgili ha liderat aquesta operació que ha treballat al voltant de l’alimentació-gastronomia saludable per a tota la família en l’entorn turístic, promovent l’ocupació de talent jove vinculat a la nutrició (nutricionistes, cuiners, especialistes en màrqueting i la comunicació per donar a conèixer l’oferta, etc). Els productes i serveis desenvolupats contemplen les singularitats alimentàries de les diverses nacionalitats i cultures dels visitants del nostre entorn i a la vegada les actuacions són aplicables a altres entorns. Els establiments turístics que inclouen serveis de restauració són entorns que permeten, d’una manera agradable, fomentar l’alimentació més saludable en l'àmbit familiar, contemplant a tots els membres de la família per gaudir millor del temps d’oci i de les vacances. A més, les al·lèrgies i intoleràncies alimentàries, cada vegada més rellevants en el nostre entorn, tenen un paper important en el projecte, facilitant menjar fora de casa a tots aquells que les pateixen.

Aquesta operació ha tingut un pressupost de 291.639,34 euros, cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), amb una aportació de 145.819,67 euros.

Apats saludables

 

Documentació