El projecte Transformació digital i modernització dels sistemes de gestió del padró municipal desenvolupa actuacions orientades a modernitzar els sistemes de gestió del Padró Municipal de la província de Tarragona amb la voluntat que els destinataris siguin tots els municipis de la província, fins i tot aquells que tinguin una població superior a 20.000 habitants.
Aquesta iniciativa està finançada pels fons NextGenerationEU de la Unió Europea en el marc del “Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència” dins de la convocatòria de subvencions destinades a la transformació digital i modernització dels sistemes de gestió del Padró Municipal, corresponent a l’any 2023, per un import de 1.238.841,38 € IVA inclòs. La data de finalització prevista és el 30 de juny de 2025.
El projecte
El projecte Transformació digital i modernització dels sistemes de gestió del padró municipal de les entitats locals de la província de Tarragona s'ha dissenyat amb la voluntat que els destinataris siguin tots els municipis de la demarcació, fins i tot aquells que tinguin una població superior a 20.000 habitants.
En total hi ha 174 municipis de menys de 20.000 habitants inclosos en el projecte i 6 municipis amb població superior a 20.000 habitants que també en formen part.
La motivació per dur a terme aquest projecte és:
- Permetre que els habitants de la demarcació tinguin un major control sobre els seus recursos i el seu entorn, promovent un sentit de pertinença i apoderament dins la comunitat.
- Comptar amb un sistema autònom que permeti garantir un nivell d'estabilitat i de protecció davant de situacions imprevistes.
- Crear un sistema territorial independent motivat pel desig de reduir l'impacte ambiental i promoure pràctiques sostenibles.
- Crear un territori independent com a espai per a l'experimentació i la innovació en diversos camps, impulsant el desenvolupament tecnològic.
Els objectius estratègics
- Millorar el sistema d'informació de territori, associat però independent de la informació que es posseeix de les persones.
- Definició d'un codi únic vinculat a cada habitatge (CIV) que permetrà una gestió més eficient del padró de la que tenim actualment, així com un càlcul molt més eficient i realista del nombre d'unitats de convivència existents i de les persones convivents en un mateix domicili.
- Establiment d'un sistema d'intercanvi d'informació robust i estable que compleixi amb els requisits d'accés en temps real, amb una tecnologia que garanteixi la seguretat, confiabilitat i disponibilitat de les dades durant aquest intercanvi.
- Implantació d'un sistema de gestió territorial municipal, vinculat però independent del padró municipal, que dugui a terme el manteniment centralitzat de carrers, domicilis i habitatges a través del codi d'identificació d'habitatge (CIV) proposat per l'Institut Nacional d'Estadística.
Les actuacions
Actuació 1: Posada en marxa d'un nou sistema de gestió de la informació sobre el territori d'àmbit municipal per a 180 municipis
L'actuació Posada en marxa d'un nou sistema de gestió de la informació sobre el territori d'àmbit municipal per a 180 municipis (174 municipis de menys de 20.000 habitants i 6 de més de 20.000 habitants) comprèn:
- Instal·lació, configuració i implantació d'un nou sistema de gestió de la informació del territori totalment independitzat dels habitants.
- Càrrega de la informació procedent de l'INE dels fitxers de persones, llars i habitatges.
- Tramitació d’un procés estructurat que permeti avaluar les dades disponibles i extreure conclusions significatives.
- Gestió d'equivalències entre carrers i número policia, que permetin la correlació de dades entre diferents orígens, així com la seva geocodificació per a emplaçar-los en la cartografia i poder realitzar anàlisis espacials.
- Gestió d'equivalències entre domicilis, que permetin la correlació de dades entre diferents orígens, així com la seva geocodificació per a emplaçar-los en la cartografia i poder realitzar anàlisis espacials.
- Localització de les omissions d'habitatges, rectificacions de la informació original i ajustos de la informació sobre la base de les actuacions que se sol·liciten.
- Devolució de fitxers a l'INE. Una vegada que les dades estan recopilades, gestionades i formatades correctament, es procedeix a enviar els fitxers a l'INE segons les instruccions proporcionades.
Actuació 2: Redacció del projecte que consistirà en la futura implantació d'un sistema d'intercanvi d'informació a temps real
L'actuació Redacció del projecte que consistirà en la futura implantació d'un sistema d'intercanvi d'informació a temps real comprèn:
- Descripció del projecte que s'enfocarà en el disseny i implementació d'una arquitectura d'un sistema robust i escalable.
- Desenvolupament d'interfícies d'usuari intuïtives i amigables.
- Integració de tecnologies d'avantguarda per a garantir la seguretat i confiabilitat de les dades.
- Capacitació dels usuaris en l'ús efectiu del nou sistema.