Projectes transversals

Experiència turística sostenible “Oleoturisme a Espanya” I i II

oli

La Diputació de Tarragona participa en el projecte Creació de l'experiència turística "Oleturisme a Espanya" i se li ha atorgat en una segona fase la continuïtat: Extensió i consolidació de la experiència turística "Oleoturisme a Espanya" Té com a principal objectiu la creació i consolidació de l'experiència d'oleoturisme de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre, totes dues destinacions turístiques amb una oferta genuïna i de qualitat, basada en el paisatge de l'olivera i la cultura de l'oli d'oliva. 

Aquesta proposta turística sostenible i saludable de gran valor paisatgístic s'articula sobre una xarxa a nivell estatal compta amb la corresponent implementació a la resta de territoris participants. S'ha creat un sistema de governança comú perquè tots els agents de l'activitat turística que genera el sector de l'oli intercanviïn bones pràctiques, així com el desenvolupament d'un relat conjunt per ser comunicat a nivell nacional i internacional.

En aquest projecte, impulsat per l'Asociación Española de Municipios del Olivo (AEMO) i liderada per la Diputació de Jaén, hi participen la Diputació de Tarragona i altres 7 diputacions espanyoles més, representant  4 comunitats autònomes productores d’oli.

Ambues iniciatives estan finançades pels fons NextGenerationEU de la Unió Europea en el marc del “Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència” dins de les convocatòries “Experiència Turisme d'Espanya” 2021 i 2023, amb uns imports d'1.100.000€ i de 560.700€, respectivament (IVA exclòs). La data de finalització prevista del projecte és el 30 de setembre de 2025.

El projecte

El projecte centra els seus esforços en la creació i consolidació d’una experiència d’oleoturisme, que donarà lloc a una oferta basada en el paisatge de l’olivera i la cultura de l’oli d’oliva, component essencial de la dieta mediterrània. 

La Diputació de Tarragona enfoca aquest projecte en les tres denominacions d’origen protegides d’oli de la demarcació, cercant la seva valorització i donant-les a conèixer mitjançant les accions que se li han designat dins del projecte "Oleoturisme a Espanya".

En el marc del projecte es posa en valor el territori del Sènia, que compta amb l'acumulació d'oliveres mil·lenàries més gran del món. En aquesta zona s'ha desenvolupat l'oleoturisme des de fa temps mitjançant projectes que han permès donar valor creant espais agraris únics i singulars d'àmbit europeu. 

A la demarcació hi trobem la DOP Baix Ebre - Montsià i la DOP Terra Alta, a les Terres de l’Ebre, i la DOP Siurana dins de la marca turística Costa Daurada, molt reconegudes i apreciades al territori.

Els objectius estratègics del projecte Creació de l'experiència turística sostenible "Oleoturisme a Espanya"

1.    Definició i implantació d'un sistema de governança de l'experiència “Oleoturisme a Espanya”.

2.    Definició i desenvolupament de l'experiència "Oleoturisme a Espanya"

3.    Implantació de l'experiència als territoris participants.

4.    Creació de la plataforma web "Oleoturisme a Espanya".

5.    Creació de l'arquitectura de marques "Oleoturisme a Espanya", relats inspiradors i suports de comunicació.

6.    Adaptació de  l'experiència als diferents segments.

7.    Pla de comunicació del projecte.

 

Les accions de la Diputació de Tarragona

La Diputació de Tarragona és beneficiària d’un 10% de l’import de la primera fase del projecte i té concedida una subvenció per import de 110.000€. Dins del projecte actua en els objectius específics 1 i 3 a través de les següents accions:

Accions relacionades amb l'objectiu 1: Definició i implantació d'un sistema de governança de l'experiència "Oleturisme a Espanya"

-Gestió de l'experiència i el projecte "Oleoturisme a Espanya" amb la participació activa en el sistema governança d'aquesta experiència.

-Auditoria de gestió de projecte.

Accions relacionades amb l'objectiu 3: Implantació de l'experiència als territoris participants

-Elaboració del Pla de Desenvolupament Turístic Sostenible de l'oleoturisme a cada destinació, amb el full de ruta a seguir per posar en valor els seus recursos oleoturístics.

-Accions de sensibilització: accions de sensibilització adreçades a cada destinació o recerca d'agents representatius, entre d'altres. 

-Desenvolupament i impartició d'accions formatives. Creació de l'"Oleoturisme Academy", una plataforma de formació en línia integrada dins de la plataforma web del projecte. 

-Assistència tècnica a empreses i entitats locals per a la implantació del Manual de l'Experiència mitjançant visites tècniques.

Els objectius estratègics de la segona fase del projecte Extensió i consolidació de l'experiència turística sostenible "Oleoturisme a Espanya"

1.    Consolidació del model de governança i gestió de l’experiència “Oleoturisme a Espanya”.
2.    Implantació i comunicació de l'experiència “Oleoturisme a Espanya”.
3.    Suport a la implantació de l’experiència "Oleoturisme a España" als territoris participants.
4.    Gestió de la plataforma web del projecte, elaboració de nous suports i comunicació digital de l'experiència.
5.    Impuls de l'experiència "Oleoturisme a Espanya" a nivell nacional. 
6.    Generació de coneixement oleoturístic entorn a l'experiència "Oleoturisme a Espanya".
7.    Pla de comunicació del projecte.

Les accions de la Diputació de Tarragona

La Diputació de Tarragona és beneficiària d’un 9,3% de l’import del projecte i té concedida una subvenció per import de 52.500 €. Dins del projecte actua en els objectius específics 1 i 3 a través de les següents accions:

Accions relacionades amb l'objectiu 1: Consolidació del model de governança i gestió de l'experiència "Oleturisme a Espanya"

-Gestió de l'experiència i el projecte "Oleoturisme a Espanya" amb la participació activa en el sistema governança de l'experiència "Oleoturisme a Espanya".

-Auditoria de gestió de projecte.

Accions relacionades amb l'objectiu 3: Suport a la implantació de l'experiència "Oleturisme a Espanya" als territoris que ja formen part de l'experiència

-Accions de sensibilització als territoris participants.

-Desenvolupament i impartició d'accions formatives als territoris participants.

-Assistència tècnica a empreses i entitats locals per a la implantació del Manual de l'Experiència Turística  "Oleoturisme a Espanya".

-Auditories d'avaluació dels territoris participants