La Diputació de Tarragona participa en el projecte Creación de la experiencia turística “Oleoturismo en España”. La iniciativa consisteix en la creació de l'Experiència Oleoturisme a nivell de país i la seva implementació a la resta de territoris participants, en la creació d’un sistema de governança perquè tots els agents implicats intercanviïn bones pràctiques i en el desenvolupament d'un relat conjunt per comunicar el projecte a nivell nacional i internacional.
En aquesta iniciativa, impulsada per la Asociación Española de Municipios del Olivo (AEMO) i liderada per la Diputació de Jaén, hi participen la Diputació de Tarragona i 6 diputacions espanyoles més, representant 4 comunitats autònomes productores d’oli.
El projecte està finançat pels fons NextGenerationEU de la Unió Europea en el marc del “Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència” dins de la convocatòria “Experiència Turisme d'Espanya” 2021 per un import d’1.100.000 €. La data de finalització prevista del projecte és el 30 de juny de 2025.
El projecte
El projecte centra els seus esforços en la creació d’una experiència d’oleoturisme, que donarà lloc a una oferta basada en el paisatge de l’olivar i la cultura de l’oli d’oliva, component essencial de la dieta mediterrània. També inclou una proposta turística sostenible i saludable de gran valor paisatgístic, articulada sobre una xarxa país, per oferir una proposta de valor al viatger i respondre a les necessitats de tots els territoris de l’Estat.
La Diputació de Tarragona enfoca aquest projecte en les tres denominacions d’origen protegides d’oli de la demarcació, cercant la seva valorització i donant-les a conèixer a través de diverses accions.
La iniciativa posa en valor el territori del Sénia, que compta amb l’acumulació d’oliveres mil·lenàries més gran del món. En aquesta zona s’ha desenvolupat l’oleoturisme des de fa temps mitjançant projectes que han permès crear espais agraris únics i singulars d'àmbit europeu.
A la demarcació també hi trobem la DOP Baix Ebre - Montsià i la DOP Terra Alta, a les Terres de l’Ebre, i la DOP Siurana dins de la marca turística Costa Daurada, molt reconegudes i apreciades al territori.
Els objectius estratègics
1. Definició i implantació d’un sistema de governança país de l’experiència “Oleoturismo en España”.
2. Definició i desenvolupament de l’experiència “Oleoturismo en España”.
3. Implantació de l’experiència en els territoris participants.
4. Creació de la plataforma web “Oleoturismo en España”.
5. Creació de l’arquitectura de marques “Oleoturismo en España”, relats inspiradors i suports de comunicació.
6. Adaptació de l’experiència als diferents segments.
7. Pla de comunicació del projecte.
La Diputació de Tarragona és beneficiària d’un 10% de l’import del projecte i té concedida una subvenció per import de 110.000 €. Dins del projecte actua en els objectius específics 1 i 3 a través de les següents accions:
Les actuacions
Accions relacionades amb l'objectiu 1: Definició i implantació d’un sistema de governança país de l’experiència “Oleoturismo en España”
-Gestió de l'experiència i el projecte "Oleoturisme a Espanya" amb la participació activa en el sistema governança país d'aquesta experiència.
-Auditoria de gestió de projecte.
Accions relacionades amb l'objectiu 3: Implantació de l’experiència en els territoris participants
-Elaboració del Pla de Desenvolupament Turístic Sostenible de l'Oleoturisme en cada destinació, amb el full de ruta a seguir per posar en valor els seus recursos oleoturístics.
-Accions de sensibilització (sessions de sensibilització per destinació i recerca d'agents representatius, entre d’altres).
-Desenvolupament d'accions formatives. Creació de “l’Oleoturisme Academy", una plataforma de formació online integrada dins de la plataforma web del projecte.
-Assistència tècnica a empreses i entitats locals per a la implantació del Manual d'Experiència mitjançant visites tècniques.
Oliveres Mil·lenàries d’Ulldecona