La situació de confinament derivada de la COVID-19 ha dut a diferents ajuntaments de la demarcació a celebrar plens o juntes de govern telemàticament, atesa la impossibilitat de fer-ho presencialment. En aquests casos, la Diputació de Tarragona presta suport tècnic i operatiu als consistoris per garantir el correcte desenvolupament de les sessions virtuals. Aquest servei permet que els representants municipals hi puguin participar des dels respectius domicilis, amb les màximes garanties tècniques i jurídiques, i que la ciutadania que ho desitgi també pugui seguir el plenari des de casa en temps real, a través d'un canal a Youtube. El 8 de maig, la Diputació de Tarragona celebrarà el seu proper ple, i per primera vegada també ho farà telemàticament, amb la inclusió a l'ordre del dia de noves mesures econòmiques i assistencials per mitigar la crisi del coronavirus entre la ciutadania.
Els plens telemàtics s'han revelat com una mesura totalment necessària en l'actual situació, ja que la majoria dels que se celebren o se celebraran aquests dies inclouen acords o mesures relacionades amb la superació de la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia, o bé per tirar endavant modificacions de crèdit per a obres a d'emergència. "És imprescindible que els ajuntaments puguin continuar amb la seva tasca de servei a la ciutadania tot i la situació de confinament, i és per aquest motiu que hem intensificat les assistències en matèria d'administració electrònica, que s'afegeixen a les de caràcter econòmic o material que duem a terme des de l'inici de la crisi sanitària", assenyala la presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó.
El Servei d'Assistència Municipal de la Diputació de Tarragona presta aquest suport per als plens en col·laboració amb Localret (https://www.localret.cat), el consorci que assessora les administracions locals de Catalunya en matèria de desenvolupament de xarxes i serveis de telecomunicacions, i conjuntament amb els consells comarcals de la demarcació. Per a la preparació dels plenaris telemàtics, la majoria dels ajuntaments de la demarcació utilitzen la plataforma de serveis tecnològics ACTIO, desenvolupada per la Diputació de Tarragona i que des de 2017 possibilita que els ens locals puguin tramitar electrònicament els procediments administratius. Amb aquest servei realitzen la convocatòria de la sessió, l'expedient o les notificacions als regidors i regidores, amb l'ajut d'una fitxa informativa que detalla els diferents passos a seguir i un model de decret per a la convocatòria, que poden adaptar. D'altra banda, la sessió del ple es desenvolupa amb l'eina LOCALRETMEET, que Localret facilita gratuïtament als ajuntaments que ho demanin. L’assistència tècnica durant el ple també la fa Localret, i els consells comarcals ajuden en la configuració dels equips, en base a la seva assistència de proximitat. Es tracta, doncs, d'un treball col·laboratiu entre diferents institucions en una situació excepcional. Una tasca que ha permès la celebració dels primers plens, de manera efectiva i satisfactòria.
Atenció continuada durant el confinament
La Diputació atén diàriament peticions d'ajuntaments o consells comarcals que continuen treballant en la prestació de serveis a a ciutadania, i també en la preparació dels expedients per realitzar plens virtuals. Aquests ja s'han posat en pràctica a consistoris com els de Montblanc, Botarell o Miravet. Properament, també ho farà el de Santa Bàrbara i el Consell Comarcal del Montsià. I una trentena d'ens locals més també s'han interessat a celebrar-ne. D'altra banda, en les darreres cinc setmanes la Unitat d'e-administració també ha atès més de 300 peticions d'altres tipus per part dels ajuntaments, les quals també han facilitat l'atenció a la ciutadania durant el confinament.
Tot i que ara s'ha hagut d'adaptar a la situació de pandèmia, el suport digital per part de la Diputació als ajuntaments del Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i el Baix Penedès ja es prestava de manera habitual. En aquest sentit, els 122 ajuntaments i els 6 consells comarcals que són usuaris de la plataforma ACTIO ja tramitaven en format digital la convocatòria o l'elaboració de l'acta, sense necessitat de paper. I els diferents càrrecs electes podien accedir des de casa als punts de l'ordre del dia i consultar-ne tot el seu contingut, si bé el ple després se celebrava físicament. La Diputació també imparteix sessions formatives i acompanya i assessora en tot l'aspecte relacionat amb l'administració electrònica. Pel que fa a la seixantena d'ajuntaments que no estan adherits a ACTIO, disposen d'altres plataformes similars, per la qual cosa tots els municipis la demarcació disposen en l'actualitat d'un gestor de tramitació electrònica.
Tot aquest suport assistencial que presta la Diputació de Tarragona s'afegeix a les múltiples mesures de caire econòmic o material que la institució destina als consistoris per garantir-ne la liquiditat i mitigar els efectes de la crisi sanitària en el present i també en el futur.