La Diputació de Tarragona ha fixat les actuacions de millora que impulsarà a la seva xarxa viària aquest mandat en el nou Programa quadriennal d’inversions a la xarxa local 2024-2027, que s’aprovarà aquest divendres 26 de juliol al Ple de la Diputació. El programa inclou 15 actuacions amb un pressupost aproximat de 27,79 milions d’euros (9 més que en el quadrienni anterior), entre les quals hi ha el condicionament de la carretera que uneix la Ràpita amb Poble Nou del Delta (Amposta) i que suposarà una inversió d’11 milions d’euros.
La selecció dels projectes que inclou el programa quadriennal s’ha realitzat seguint una metodologia que prioritza les actuacions segons tres criteris tècnics de seguretat, rendibilitat i impacte, i tenint en compte també l’equilibri territorial i el progres social i econòmic de la demarcació. El programa l’han presentat la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, i la diputada delegada d'Infraestructures del Territori, Iris Castell.
Noemí Llauradó ha destacat que la nova T-2021 entre la Ràpita i Poble Nou del Delta “és la inversió més alta en carreteres en els últims 20 anys a les Terres de l’Ebre”, amb 11M€ i 10 km de recorregut. Alhora, ha assegurat que “les connexions entre pobles, i les comunicacions en general, tenen un retorn social i econòmic destacat; milloren les oportunitats dels municipis i contribueixen a l’equitat territorial. Calen bones carreteres, i ben segures, que afavoreixin la mobilitat sostenible i a la Diputació treballem per fer-ho possible”. De la seva part, la diputada delegada d’Infraestructures del Territori, Iris Castell, ha detallat les diferents actuacions i l’aplicació dels diferents criteris tècnics emprats en la seva selecció: seguretat, rendibilitat i impacte.
De les actuacions previstes al programa quadriennal, la més destacada serà la de la carretera que uneix la Ràpita amb Poble Nou del Delta. Aquest és un projecte de gran envergadura i molt reivindicat que suposarà una inversió d’11 milions d’euros. La futura T-2021 millorarà el traçat de la via en 10 quilòmetres, fent-la més segura i alhora contribuirà a la millora de l’activitat econòmica, agrícola, turística i de serveis en aquesta zona. En concret, s’eixamplarà la via en 7,8 quilòmetres, es milloraran les interseccions, es construiran dues rotondes i un itinerari segur per a vianants i ciclistes. Amb l’objectiu de guanyar temps en l’execució d’aquesta actuació, de necessitat prioritària, la Diputació ja va començar a treballar-hi l’any 2022 i es va iniciar el tràmit ambiental a començaments del 2023, just després de l’aprovació definitiva del Pla Zonal que li confereix la competència per poder actuar-hi. El projecte constructiu es preveu que s’aprovi inicialment aquest 2024 i les obres començaran durant el 2025.
Entre les actuacions que prioritza el programa quadriennal, també destaquen el condicionament de la TV-7223, de Vilallonga a la Selva del Camp amb una inversió prevista de 3,4 milions d’euros; la millora de la TV-2401 de la Bisbal del Penedès a la C-51 pel Montmell per 1,7 milions d’euros, i la T-320, que uneix Montbrió i l’estació de Botarell, una obra que, amb una inversió d’1,2 milions d’euros, facilitarà que hi pugui passar paral·lelament la canonada d’aigües del CAT.
Metodologia de priorització d’actuacions a les carreteres basada en criteris tècnics
La selecció de les actuacions incloses al programa quadriennal s’ha realitzat segons una proposta tècnica elaborada amb una metodologia de priorització d’actuacions basada en criteris de seguretat viària, rendibilitat socioeconòmica i d’impacte sobre els usuaris vulnerables. Aquesta valoració facilita un primer llistat de carreteres prioritàries, d’entre les quals, també es fa una selecció tenint en compte criteris d’equilibri territorial i de progrés social i econòmic per concretar les actuacions seleccionades.
Pel que fa a la seguretat, es prioritzen les actuacions en trams de carreteres i interseccions que presenten nivells d’accidentabilitat més alta que la resta o que tenen un risc de sinistralitat potencial elevat. Quant a la rendibilitat socioeconòmica de les inversions, es tenen en compte el nombre d’usuaris i el cost estimat de l’actuació, prioritzant les actuacions que, amb un menor cost, milloren les condicions de circulació per a un nombre major de vehicles. Per últim, també es valora com l’actuació redueix l’impacte social i ambiental de les carreteres a l’entorn que travessen i millora la qualitat de vida de les persones que viuen i treballen a prop, reduint conflictes amb els usos confrontants o millorant la mobilitat interior a un nucli urbà, tant en vehicle com en transport públic, a peu i en bicicleta.
El Programa quadriennal és un instrument de gestió que preveu el Pla Zonal de la xarxa local de carreteres de la Diputació de Tarragona, que dona resposta a la voluntat de programar les actuacions per períodes de 4 anys i que millora la planificació, la integritat i la transparència en les decisions d’inversió a la xarxa local de carreteres. El manteniment i la millora de la xarxa viària de la Diputació de Tarragona és una de les prioritats de la institució, ja que la bona connexió viària és un element essencial per assegurar un progrés i desenvolupament equilibrat entre tots els municipis de la demarcació i garantir, per igual, la qualitat de vida de les persones del Baix Penedès, el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre.