Ens locals

Et resolem els dubtes del Pla ImpulsDipta

Quin finançament s'incorpora a la concertació?

  • Pla d'Acció Municipal (PAM)
  • Subvencions en matèria de salut pública per generar entorns més resilients, segurs i saludables
  • Subvencions per a polítiques d'habitatge
  • Subvencions per a projectes i activitats culturals o d'interès per a la ciutadania de caràcter singular
  • Subvencions de transició energètica i acció climàtica
  • Subvencions d'interessos de préstecs
  • Subvencions per al foment de l'ocupació

Quines subvencions es mantenen?

  • Programa E-catàleg
  • Subvencions per a programes concretes i activitats de promoció turística
  • Subvencions per a escoles municipals de música, dansa o arts plàstiques i disseny
  • Subvencions per a activitats estratègiques d’especial impacte i rellevància
  • Subvencions per a la realització d’acció de difusió dels productes agroalimentaris i artesans de qualitat 
  • Subvencions per a restablir els béns i serveis dels ens locals afectats per fenòmens meteorològics i altres situacions excepcionals
  • Espais d’allotjament empresarial

Quin finançament s'incorpora a la concertació?

  • 147 M€ previst per al mandat 204-2027
  • 132,5 M€ del mandat 2020-2023

S'aplicarà una fórmula de repartiment per obtenir l'import de concertació per a cada municipi.

Quins són els criteris de distribució dels recursos?

  • Per habitants, segons trams:
    • TRAM 1 (0 – 50)   5.500 € /hab.
    • TRAM 2 (51 – 200)   1.200 €/hab.
    • TRAM 3 (201 – 1.000)  301 €/hab.
    • TRAM 4 (1.001 – 2.000)  102 €/hab.
    • TRAM 5 (2.001 – 10.000)  22 €/hab.
    • TRAM 6 (10.001 – 150.000)  7,25 €/hab
  • Superfície per habitant: 300.000* sup/hab
  • Despoblament (ens locals fins a 2.000 habitants): 4.650 € * % despoblament
  • Nuclis de població: 8.000 € * entitat singular
  • Superfície: 1.484,51 * km2 del terme municipal

Quins són els programes d'actuació?

  • a) Programa de cultura (despeses del capítol 2)

    • Activitats o projectes d’ interès cultural
    • Activitats o projectes d’ interès esportiu
    • Activitats o projectes d’ interès educatiu
  • b) Programa de salut pública (despeses del capítol 2)

    • Control sanitari de l’aigua
    • Prevenció de la legionel·losi i reducció d’espècies plaga
    • Gestió d’animals domèstics abandonats
    • Personal de socorrisme a les platges i a les piscines municipals
    • Activitats de promoció de la salut i de salut ambiental
    • Reparació de fuites de xarxes d’abastament d’aigua i de clavegueram
  • c) Programa de transició ecològica (despeses dels capítols 2 i 6)

    • Prevenció local d’incendis forestals
    • Recollida selectiva i gestió de residus
    • Gestió ambiental del municipi
    • Transició energètica PAESC i Biomassa
  • d) Programa d'inversió (despeses del capítol 6)

    • Despesa aplicada al capítol 6 destinada a un servei o béns d'ús general
    • Inclou despeses relacionades amb la inversió concertada: redacció de projectes, direcció d’obres, despeses notarials, registrals i pericials
    • Fins a 10 actuacions durant el conveni
  • e) Programa de despeses corrents (despeses dels capítols 1, 2 i 3)

    • Despesa aplicada als capítols de despesa econòmica 1, 2 i 3
    • Vinculades a un servei o activitat de competència municipal
  • f) Programa de sanejament de les finances municipals

    • Sanejar total o parcialment el romanent de tresoreria ajustat negatiu
    • Amortitzar préstecs a llarg termini de manera extraordinària i anticipada
  • g) Programa d'assistències tècniques

    • Per a l'execució de les inversions previstes en el Pla

Quines són les polítiques prioritàries de la Diputació?

a) Programa d’inversions

  • Cicle integral de la gestió de l'aigua
  • Polítiques municipals d'habitatge
  • Mobilitat sostenible
  • Supressió d’elements de fibrociment
  • Adequació dels edificis i instal·lacions existents a la normativa vigent
  • Transformació digital i ciberseguretat
  • Projectes alineats amb aquestes polítiques públiques prioritàries

b) Inversions del programa de transició ecològica

  • Instal·lació d’energies renovables
  • Calderes de biomassa
  • Millora d’aïllaments d’edificis i instal·lacions
  • Millora dels sistemes existents de climatització
  • Adequació de refugis climàtics
  • Enllumenat eficient
  • Gestió del consum energètic
  • Vehicles elèctrics i la infraestructura de recàrrega
  • Millora basses de prevenció d’incendis forestals
  • Millora paisatgística d’entorns de titularitat pública
  • Regulació de l’ús públic en àmbits o espais d’alta capacitat d’acollida

Quin és el grau de finançament?

  • Per a la DESPESA CORRENT: finançada el 100%
  • Per a la INVERSIÓ:
    • Alineada amb les polítiques prioritàries de la Diputació: com a màxim el 98%
    • Resta d'inversions: com a màxim el 90%
    • Són compatibles amb altres fons de finançament
  • Per al SANEJAMENT: màxim del 100%

Quina és la distribució dels recursos?

  • Cultura: 5%
  • Salut Pública: 10%
  • Transició Ecològica: 15%
  • Sanejament del romanent de tresoreria per a despeses generals (RTAN): sense mínim i fins al 70%
  • *Inversió:
    • < 20.000 hab.: 35% mínim
    • > 20.000 hab.: 45% mínim

      En cas de sanejar el RTAN, els recursos resultants es destinaran en el 50/60% a inversió.

  • *Amortització de préstecs: 35% màxim
  • *Despeses corrents: 35% màxim

Com s'efectuarà la consignació i el lliurament dels recursos?

  • Programes de cultura, salut pública i transició ecològica (despesa corrent)
    • Sense bestreta, lliurament prèvia justificació anual de la despesa 
  • Programes d'inversió i de transició ecològica (inversió)
    • 75% de bestreta a l'adjudicació, la resta a la finalització (*)
    • 100% adquisició de bens immobles
  • Programa de despeses corrents
    • Transferència 100% durant el primer trimestre de l'any
  • Programa de sanejament
    • 100% de bestreta

Què s'acordarà a la mesa de concertació?

El document bàsic de planificació definitiu que inclourà:

  • La distribució anual dels programes de cultura, salut pública i transició ecològica (despesa corrent)
  • Distribució dels recursos de transició ecològica entre despesa corrent i inversió
  • Si escau, l’import destinat a sanejar totalment o parcial el romanent de tresoreria ajustat negatiu
  • Import destinat al programa d’inversió
  • Actuacions d’inversió incloses les de transició ecològica i la seva distribució anual 
  • Import destinat al programa de despeses corrents
  • Import destinat a l’amortització de préstecs i la seva distribució anual 
  • Planificació de les assistències

❗️A les meses s’ha d’aportar la liquidació del pressupost de l’exercici 2023 a efectes de comprovar el RTAN.

Què és el Conveni de Concertació?

  • Recull els acords de la mesa de concertació d’acord al Document bàsic de planificació definitiu.
  • Inclourà com a annexos:
    •   Document bàsic de planificació definitiu.
    •   Manual de comunicació.
  • L’ens local haurà d’aprovar i signar el conveni en el termini de 2 mesos des de la seva aprovació per part de la Diputació.
  • Amb l’aprovació dels convenis la Diputació de Tarragona assumirà els compromisos de despesa vers els ens locals a 4 anys.
  • Hi haurà comissions de seguiment dels convenis.

 

Com es fa el control de l'execució de les actuacions concertades?

a) Programes de cultura, salut pública i transició ecològica (despeses corrents)

  • Anualment. Fins al 31 de març de l'any següent. Despeses de l’anualitat que es justifica o anteriors dins del període de l’1 de gener de 2024 al 31 de desembre de 2027
  • Documentació: Memòria descriptiva, la relació de factures, la relació d'ingressos i la divulgació de les actuacions.

b) Programa d'inversió i de transició ecològica (inversió)

Una per actuació. Fins al 30 de setembre de l'exercici següent a l'anualitat en què ha estat planificada.

Documentació: certificació d'obra, l'escriptura pública per les adquisicions, acta de recepció de la inversió i divulgació de les actuacions.

S'han de comunicar l'adjudicació de les inversions a la diputació en el mes següent de l'adjudicació

L'execució de les inversions s'ha de realitzar entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de juliol de 2028

b) Programa de despesa corrent

Despeses de l'anualitat que es justifica

Documentació: informe que acrediti que no hi ha sobrefinançament i que s'han finançat despeses dels capítols 1, 2 i 3. La tramesa de l'informe ha de ser abans del 31 de març de l'any següent a la realització de la transferència i divulgació de les actuacions.

c) Programa de sanejament

Una per préstec en el termini de 2 mesos des de l’efectiva amortització de préstec. L'amortització de préstecs s'ha de realitzar dins del període de l'1 de gener de 2024 al 31 de desembre de 2027

Documentació: documents bancaris de pagament i la divulgació de les actuacions.

El RTAN s’ha de justificar en el termini màxim de 2 mesos des de l’aprovació de l’expedient de liquidació pressupost 2024, en tot cas abans de la finalització del 2025.

Documentació: Un cop aprovada la liquidació del pressupost del 2024 s’ha de justificar amb un informe d’Intervenció i la divulgació de l’actuació.

 

Com s'han de difondre les actuacions concertades?

  • Fer constar el suport de la Diputació en qualsevol difusió relacionada amb activitats finançades pel pla ImpulsDipta.
  • Difusió mínima a la web i les xarxes socials
    • Per cada inversió i pel sanejament, en l’anualitat que es realitzi.

    • Anualment per cada tipus d’actuació dels programes de despesa corrent.

    • Quan hi hagi activitat de reclam per a actuacions incloses en el Pla ImpulsDipta

  • Cal comunicar les adjudicacions d’inversions que s’inclouen al Pla ImpulsDipta en el mes següent a la seva adjudicació.

  • Fer difusió dels missatges o materials que la Diputació lliuri en referència al Pla ImpulsDipta.

Pèrdua del dret i reintegrament dels ajuts

  • S'hauran de reintegrar els fons rebuts en concepte de bestreta ni justificats
  • Pèrdua del dret per recursos no justificats al final de la vigència del conveni
  • Incompliments que impliquen pèrdua del dret:
    • Per incompliment de publicitat i difusió: 5% de l'activitat (mínim 500€)
    • Per la no participació a les comissions de seguiment: 1% import conveni

Tindrem suport personal?

Des de la Diputació es realitza un acompanyament constant en l'execució del Pla ImpulsDipta.

  • Acompanyament per impulsar les inversions
  • Assistències tècniques en l'execució de les inversions
  • Acompanyament per impulsar els programes de cultura, salut pública i transició ecològica
  • Assistències tècniques en l'execució dels programes de cultura, salut pública i transició ecològica

Persones de contacte:

  • Baix Camp i Tarragonès: Emma Fernández i Cristina Rovira
  • Ribera d'Ebre, Baix Ebre, Alt Camp i Baix Penedès: David Matas i Dúnia Dalmau
  • Terra Alta, Montsià, Priorat i Conca de Barberà: Ángeles Baraza i Eva Calderón

Contacte:

Concertació i coordinació Municipal
 
Edifici Síntesi
C. Pere Martell, 2
43001  Tarragona
Telèfon:977 296 656 / 977 296 674