El turisme queda fora dels Plans estratègics per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE) per les seves característiques, amb un 92% d'empreses petites i molt petites, que no podrien assumir inversions privades milionàries. El secretari d'estat de Turisme, Fernando Valdés, ha explicat que el sector no està compost "per una empresa o grup d'empreses que arrossegui tota la cadena de valor i permeti que la inversió es distribueixi per tot el sector", a través de distribuïdors o col·laboradors, com sí que és el cas del Perte d'energies renovables o el del vehicle elèctric i connectat. Ha destacat que els Perte porten amb si mateixos inversions milionàries del sector privat, posant com a exemple els 19.700 milions del de vehicle connectats i els 9.500 de les energies renovables. El sector turístic, però, si que disposa de 3.400 milions d'euros dins del Pla de recuperació, transformació i resiliència de l'economia, una inversió que se centra en la destinació, "qui realment pot irradiar els efectes de la inversió a la cadena de valor".
Ha defensat que no existeixen col·lapses en els controls fronterers dels aeroports, però ha indicat que hi ha pics d'afluència on el trànsit de viatgers es pot veure alentit. Per això, ha indicat que, com cada any, es reforçaran els controls durant la temporada alta per evitar cues i esperes per als viatgers.
Respecte a l'activitat del sector, ha assegurat que, per ara, el conflicte entre Rússia i Ucraïna no està afectant la intensitat de la recuperació turística a Espanya i ha anticipat un bon estiu, segons les dades de què disposa el ministeri.
Entre altres dades de cara a l'estiu, Valdés ha detallat que els seients previstos per les aerolínies en vols internacionals a Espanya entre maig a juliol són similars als de l'etapa prepandèmia. Aquest pròxim cap de setmana, per exemple, s'han programat 875 vols a Alacant, amb una previsió de 155.000 places, dades que són pràcticament les mateixes que en 2019, "però aleshores es comptava amb els turistes russos i ucraïnesos", ha matisat. Destinacions com Palma de Mallorca o Eivissa ja superen en un 2 i un 5 % respectivament les reserves confirmades de 2019.
Marriot identifica Espanya com una de les destinacions en auge per a aquest estiu on espera que els viatgers passin més temps de vacances i ampliïn el seu pressupost en viatges. Segons dades de l'hotelera americana, el 92% dels espanyols afirma que gastarà més de l'habitual en els seus viatges, tendència que s'ha vist ja per Setmana Santa, amb un augment del 27% de la despesa davant el prepandèmia dels que van viatjar fora de la seva província superior, d'acord amb BBVA. La recuperació, per tant, és evident, però no n'hi ha prou només amb tornar a 2019, sinó l'objectiu és transformar el turisme, aprofitar les oportunitats lligades al pla de recuperació per modernitzar aquest sector i fer-lo més rendible, més sostenible i de major qualitat.
Cal enfrontar l'anomenada quàdruple concentració del model turístic espanyol: concentració de l'oferta, molt orientada al producte sol i platja; concentració temporal en períodes de vacances; concentració espacial, lligada a algunes destinacions turístiques i territoris de costa, i concentració de la demanda, amb una alta dependència de dos mercats emissors concrets. S'està apostant per diversificar la concentració espacial, invertint no només en la transformació de les destinacions tradicionals, sinó també, potenciant-ne de nous i construint noves experiències turístiques, més riques i diversificades que afegeixin valor.