• Publicat22/04/2022

El Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) articula els fons Next Generation EU. L'Institut per a la diversificació i l'estalvi de l'energia (IDAE), organisme adscrit al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i responsable de la convocatòria que gestionen les comunitats autònomes, ha aprovat un augment del pressupost d'aquest pla. Catalunya, Madrid, Castella i Lleó i les Illes Balears són les primeres comunitats autònomes que han compromès els fons que van rebre originalment i han sol·licitat una ampliació. Amb aquesta dotació addicional es dona resposta i es constata l'èxit del programa en els seus primers mesos, les convocatòries del qual es van obrir a les comunitats autònomes el passat mes de juliol i de manera progressiva, vigent fins el mes de desembre del 2023. A més, posa de manifest la celeritat d'execució dels fons europeus, ja que pràcticament totes les regions estan esgotant el repartiment inicial.

Desglossament a cada una de les quatre comunitats autònomes:

Comunitat autònoma

Ajuda concedida inicialment (€)

Ampliació sol·licitada i concedida (€)

Total ajuda concedida (€)

Castella i Lleó

20.188.644,00

20.188.644,00

40.377.288,00

Madrid

57.152.998,00

30.750.000,00

87.902.998,00

Catalunya

65.587.765,00

65.587.765,00

131.175.530,00

Balears

9.875.856,00

8.400.000,00

18.275.856,00

El programa MOVES és la línia de suport a la mobilitat elèctrica més ambiciosa que ha convocat Espanya. Es complementa, a més, amb els programes MOVES Singulars II, per a projectes innovadors en l'àmbit de la mobilitat elèctrica, i el Programa MOVES Flotes, que té com a objectiu facilitar l'electrificació de grans flotes de vehicles lleugers en el territori nacional. MOVES III reforça les anteriors convocatòries i incrementa considerablement la seva dotació, que en la primera edició va ser de 50 milions d'euros. Actualment les ajudes directes per a particulars i autònoms s'incrementen respecte a edicions anteriors per a la compra de furgonetes (fins a 9.000 euros), turismes (7.000 euros) o motocicletes (1.300 euros), en el cas que es desballesti un vehicle de més de set anys d'antiguitat. Per altra banda, els ajuts a empreses concedeixen també una major quantia a les pimes i fomenten també el desballestament. 

També es milloren els incentius per al desplegament de la infraestructura de recàrrega per a particulars, comunitats de propietaris i petites i mitjanes empreses, així com per a punts de càrrega ràpida i ultraràpida. El límit màxim d'ajut és de 800.000 euros per expedient, amb un límit de 2,5 milions per beneficiari i vigència del programa. Destaca el fet que un particular pot obtenir una ajuda del 70% per a un punt de recàrrega privat al seu domicili.

Els ajuts pel desplegament de punts de recàrrega públics de 50kW de potència en endavant compten amb un 10% addicional en accions desenvolupades per mitjanes empreses i un 20% si són dutes a terme per petites empreses. D'aquesta manera, una empresa petita podria assolir el 55% d'ajuda per a la instal·lació d'infraestructura de recàrrega.

El sector del transport consumeix el 42% de l'energia final d'Espanya. Més de la meitat d'aquest consum es concentra en entorns urbans i metropolitans. Per reduir aquests impactes s'ha dissenyat la component 1 del PRTR, el pla de xoc de mobilitat sostenible, segura i connectada en entorns urbans i metropolitans, on s'emmarca el programa MOVES III. Constitueix un dels elements essencials per al desenvolupament dels territoris i la cohesió social i territorial, així com per a l'increment de la productivitat, la millora de la competitivitat i la capacitat d'exportació de l'economia.

Vehicle elèctric
Vehicle elèctric