Cultura

30|10 - 19 h. Lazzaro Felice, Alice Rohrrwacher, 2018

lazzaro

Fitxa tècnica:

 

Direcció i guió: Alice Rohrwacher.
Fotografia: Héléne Louvart.
Intèrprets: Adriano Tardiolo, Alba Rohrwacher, Sergi López, Nicoletta Braschi.
 

El nom del protagonista de Lazzaro felice invoca clarament el personatge evangèlic que experimenta en el seu cos el miracle de la resurrecció. El cas és que l’existència d’aquesta pel·lícula lluminosa de la italiana Alice Rohrwacher és una mena de miracle. Ho és a partir del fet que, assumint sense complexos el seu caràcter “naïf” i demanant a l’espectador una mirada innocent, s’atreveix a declarar que la bondat humana existeix o que, en tot cas, és una possibilitat que sempre pot revenir i així “ressuscitar” per tal de posar en evidència la maldat que domina el món. La bondat s’hi encarna en aquest Lazzaro feliç (i potser també podríem dir-ne que una mica “feliu”) que, interpretat pel jove actor Adriano Tardiolo amb els seus meravellosos ulls foscos, ressuscita/transita d’un món rural amb un sistema feudal intemporal a un món urbà contemporani on ha de sobreviure en la marginalitat.

També és un miracle que aquesta faula sigui capaç d’heretar part de la millor tradició del cinema italià en la seva diversitat: des de la sensibilitat popular dels germans Taviani o la dignitat dels pagesos explotats d’Ermano Olmi (pensant sobretot en “L’arbero degli zoccoli”) fins els innocents” de diferent mena que habiten en part de les filmografies de Vittorio de Sica, Federico Fellini i Pier Paolo Pasolini, sense oblidar que també recull la picaresca de la comèdia d’arrel neorealista. El miracle també hi és en el fet que Alice Rohrwacher no ho fa de manera simplement mimètica. Tot flueix amb la naturalitat de la filiació profunda que sap nodrir-se d’uns referents per aportar una cosa viva des d’una mirada personal i contemporània.