El ple de la Diputació de Tarragona corresponen al mes de gener, celebrat aquest divendres dia 31, ha aprovat definitivament el Projecte d’extensió de la Via Verda de la Val de Zafan de Tortosa a la Ràpita, fase 2. Aquesta actuació, amb un pressupost d’execució per contracta d’1.666.286,46 euros, permetrà que aquesta infraestructura d’ús turístic i ciutadà (practicable en bicicleta o a peu) arribi finalment al litoral i, per tant, uneixi els dos parcs naturals de les Terres de l’Ebre: el dels Ports i el del Delta de l’Ebre. El projecte està liderat per la Diputació de Tarragona en col·laboració amb els ajuntaments de Roquetes, Tortosa, Amposta i la Ràpita, i compta amb un pressupost de 6,3 milions d’euros, finançats pels Fons de Recuperació Europeu Next Generation amb 5 milions d’euros.
La major part del projecte de l’extensió de la Via Verda fins a la Ràpita passa per antics traçats ferroviaris en desús o paral·lela a camins ja existents, però en alguns punts és necessari projectar-ne de nous o recuperar l’antic traçat, fet que fa necessària la tramitació d’un Pla especial urbanístic. Per aquest motiu, el projecte s’ha dividit en dues fases diferenciades, però que es desenvoluparan de manera paral·lela.
El projecte d’ampliació de la Via Verda de la Val de Zafán va ser un dels projectes seleccionats per a obtenir finançament del Fons de Recuperació Europeu del 2022, els NextGeneration. A la convocatòria s’hi van presentar un total de 25 projectes de la demarcació de Tarragona, dels quals 5 van entrar a formar part dels plans de sostenibilitat turística 2021-2023 del Ministerio de Comercio y Turismo. La Diputació de Tarragona, com a beneficiària de la subvenció, és l’entitat executora d’aquest projecte, tal com s’estableix en el conveni que va signar amb els ajuntaments implicats el juny del 2022.
Condicionament de l’accés a la ZAL del Port de Tarragona
Un altre dels punts del ple d’aquest divendres ha estat l’aprovació inicial del Projecte de condicionament de la carretera TV-3146 (de Tarragona al Far de Salou), en el tram entre el km 0,0 i el km 400, amb un pressupost d’execució per contracta de 562.100,59€. Les obres preveuen el condicionament d’aquesta via entre la rotonda que s’està executant a l’enllaç amb la C-31B i la nova rotonda del vial perimetral, enllaçant amb la futura Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i el nou accés al Port de Tarragona, després de passar sobre el feix de conduccions de les empreses químiques i sobre la llera de la riera de la Beurada - la Boella. Aquesta actuació està finançada pel Port de Tarragona, i la Diputació en fa la tramitació, expropiacions, licitació i execució.
L’Estratègia de Desenvolupament Integral Local (EDIL)
Així mateix, i entre altres punts de l’ordre del dia, el ple ha aprovat l’Estratègia de Desenvolupament Integral Local (EDIL) de la demarcació de Tarragona 2025-2030, basada en el Pla de Mandal 2023-2027 de la Diputació de Tarragona i els seus organismes autònoms. Disposar d’una EDIL aprovada per l’òrgan competent és requisit necessari previ a la presentació de la sol·licitud a la convocatòria per a l'assignació de la senda financera FEDER als plans d'actuació integrats d'entitats locals, en el marc del desenvolupament urbà sostenible, amb càrrec al Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el període de programació 2021-2027.
L’EDIL sorgeix com una resposta a la necessitat d’un enfocament planificat, col·laboratiu i sostenible que permeti abordar els reptes i aprofitar les oportunitats del territori. Es configura com un document marc que defineix les possibles accions de desenvolupament territorial a partir d’un diagnòstic integral i una visió compartida per tots els actors implicats. La iniciativa respon a l’ambició de fer de la demarcació de Tarragona un territori més cohesionat, sostenible i innovador, on les persones puguin prosperar, les empreses es puguin desenvolupar i el medi ambient sigui preservat per a les generacions futures. En aquest sentit, l’EDIL es posiciona com una eina clau per avançar cap a una Catalunya Sud resilient, connectada i competitiva, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides.