Vés al contingut

Lo patrimoni textil a les T.E ( part III ) Rescat d’ induments del passat quotidià. Herència i tradició. Les dones del mon rural a les Terres de l’ebre a primeries del XX

A finals del segle XIX i principis del XX, la gran majoria de les peces de vestir que es portaven eren fetes a casa però teixides ja de manera industrial, teixits que s’ adquirien en mercats locals, comarcals o fires.

L’aparició de la màquina de cosir i la seva proliferació i assequibilitat a finals del XIX van facilitar la feina. El somni de gran part de les dones de comarques era tenir-ne una per a fabricar les robes de la família i de casa i per a atri ajudant en la economia domèstica. Gràcies a elles, a la seva fortalesa i emprenedoria i a les seus descendents s’ha fet possible la transmissió d’una part molt important del nostre patrimoni.

Dirigit a gent interessada en la història de les nostres terres i el nostre patrimoni. Gent  amb inquietuds culturals i artístiques. Associacions de dones i culturals ... tothom amb ganes d’aprendre.

  • Docent:
  • Dies: 7,14 i 28 de maig
  • Horari: Dissabtes de 9:30 a 13:30 h
  • Preu: 48 €
  • Modalitat: Presencial
  • Tipus de formació: Curs
  • Durada: 12 h
  • Places: 15
  • Lloc: Centre Cultural del Delta

Objectius:

- Estudiar la roba com a objecte de valor i de transmissió patrimonial.

- Saber reconeixer els teixits i les ornamentacions.

- Legitimar el patrimoni trobat i posar en valor el paper de la dona en la transmissió del patrimoni tèxtil.

- Desenvolupar la capaciat de revaloritzar i restaurar les peces tèxtils.   

- Desenvolupar la capacitat de reciclar i intervindre los tèxtils amb respecte.

- Reconèixer la importància del reciclatge I del fet de ser sostenibles.

Programació:

• Història i estudi de les formes de vida i de la indumentària a Terres de l’Ebre (finals del XIX i la primera meitat del XX).

• Definició, descripció i usos dels induments rurals.

• Anàlisi dels dissenys dels induments (davantals, faldons, calçotets, bragues, camises, espardenyes, cabassos, cabassones, manguitos, mocadors, agulles...).

• Tècniques de disseny i reciclatge.

• Disseny i confecció d’ induments* (Inclou roba, calçat, joies i altres complements i ornaments).

 

Material que ha de portar l’alumne: llibreta d'apunts i bolígraf. Tèxtils vells i antics que tingueu per casa per a facilitar-vos l’estudi dels objectius.