Harmonies del futur: Desafiaments creatius i ètics de la IA en la música
- 4 juliol 2024
- Hora: 12:00 h - 13:30 h
Taula rodona per donar a conèixer la IA com a eina aplicada a la música i com es pot aplicar a l'aula de música, mostrant alguns exemples pràctics.
Amb la participació de: Pere Pèries, músic, compositor, compositor amb IA. Matthew Yee-King, expert en IA, desenvolupador de tecnologia musical en IA. Raquel García-Tomás, compositora especialitzada en creació interdisciplinària.
Moderador: Ramon López de Mántaras, especialista en IA.
Pere Pèries (Barcelona, 1969). Músic modern del Berklee College de Boston i membre oficial de l'AELC. Després de molts anys d'experiència en el sector de la creació multimèdia per a una multinacional nord-americana, l'any 2014 va començar la seva carrera en solitari com a autor i compositor. És autor dels musicals "Me, Me, Me! El musical que parla de tu!", "The Executive" i "A Mar". Va liderar l'equip AIMCAT, que va guanyar el Premi del Públic AI SONG CONTEST 2021 amb la cançó i el vídeo "I Feel the Wires". Ha escrit i produït música per a llargmetratges internacionals i curtmetratges experimentals. El seu darrer treball ha estat l'obra per a dansa contemporània "Nankurunaisa", estrenada l'any 2022, on utilitza recursos orquestrals i electrònics per barrejar tradicions japoneses i flamenques.
Mathew Yee-King és Director de programes, Computer Science BSc online. Goldsmiths, University of London. Músic electrònic, percussionista i investigador britànic establert a Londres, interpretant música com a Yee-King. És conegut per aportar una educació en ciència i genètica a la música, inclòs el seu famós llançament de 2001 Drill 'n' bass SuperUser publicat per Rephlex Records, pel seu treball amb Finn Peters en fer música a partir d'ones cerebrals i per la seva tesi doctoral sobre l'aplicació de tècniques d'intel·ligència artificial. A la programació automàtica del sintetitzador. "Goodnight Toby", una cançó de SuperUser, va ser inclosa entre les 100 millors cançons IDM per la revista FACT. A partir del 2020, és professor del departament d'informàtica de Goldsmiths, University of London.
Raquel García-Tomás, és compompositora especialitzada en creació interdisciplinària doctorada al Royal College of Music de Londres. El 2020 va ser guardonada amb el Premi Nacional de Música “pel caràcter interdisciplinari, innovador i arriscat d'un llenguatge compositiu singular i propi”. Recentment ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Cultura 2024 del CoNCA “per la seva excel·lència en la composició musical amb una veu pròpia, fruit d’una sòlida formació i l’aptitud per a la innovació que li permeten assolir l’equilibri entre l’experimentació sonora i visual sense perdre la capacitat d’emocionar un públic ampli”.
La seva música ha estat interpretada en sales com el Gran Teatre del Liceu, l'Auditori Nacional de Música de Madrid, L'Auditori de Barcelona, el Palau de la Música Catalana, el Wigmore Hall de Londres, el Queen Elizabeth Hall (Southbank Centre), la Philharmonie Luxembourg, l'Het Concertgebouw, la Wiener Konzerthaus, la Musikverein, l'Elbphilharmonie d'Hamburg, el Konserthuset de Estocolm, el Müpa Budapest o el DOX Centre for Contemporary Art de Praga, entre d'altres. La seva música ha estat present en festivals com el Huddersfield Contemporary Music Festival, el Kunstfest Weimar i el Festival de Lucerna i ha col·laborat amb agrupacions com la London Sinfonietta, la Oslo Sinfonietta i el Phace Ensemble, entre d'altres.
Dins del marc de la creació operística, és creadora de DIDO Reloaded (2013) i, gràcies al projecte Go, ÆNEAS, go!, el 2014 rep el Berliner Opernpreis de la Neuköllner Oper de Berlín. El 2015, estrena disPLACE – II. Història d’una casa (text de H. Tornero i direcció escènica de P. Pawlik) al festival vienès MusikTheaterTage Wien, òpera que es reinterpretà als Teatros del Canal dins la programació general del Teatro Real de Madrid 2016/17. El 2018, crea l'òpera bufa Je suis narcissiste amb H. Tornero i M. Pazos, que s’estrena dins la programació general de les temporades 2018/19 del Teatro Real de Madrid, el Teatro Español i el Teatre Lliure de Barcelona. Je suis narcissiste va ser guanyadora d’un PremiAlícia a la categoria ‘Interdisciplina’ i nominada als International Opera Awards 2020 a la categoria de World Premiere i als Premis Max en tres categories. A la temporada 2022/23, va estrenar Alexina B. al Gran Teatre del Liceu. Aquesta òpera, creada juntament amb la llibretista Irène Gayraud i la directora d'escena Marta Pazos, va ser mereixedora de la Beca Leonardo de la Fundació BBVA 2020 i nominada als International Opera Awards 2023 a la categoria de World Premiere.
Els projectes més destacats d’aquesta temporada inclouen l’obra simfònica Las constelaciones que más brillan, estrenada a L’Auditori de Barcelona amb l’OBC, dirigida per Ludovic Morlot, i amb interpretacions posteriors a l’Elbphilharmonie d’Hamburg i al Konserthuset de Stockholm. El quartet de corda à plein, estrenat pel Quartet Quiroga al Palau de la Música Catalana i Ara sí que ets divina, que s’estrenarà amb l'OBC, sota la direcció de Ludovic Morlot, el proper 31 de maig per commemorar el 25è aniversari de L’Auditori de Barcelona. Durant la temporada 2024/25, Raquel serà la compositora convidada del Palau de la Música Catalana. La seva música serà programada a sis concerts al llarg de la temporada, incloent-hi peces del seu repertori i tres estrenes mundials amb artistes destacats com Nicolas Altstaedt i Lorenza Borrani, entre d’altres.
Més informació a: www.raquelgarciatomas.com
Ramon López de Mántaras Badia és professor d'investigació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i pioner de la Intel·ligència Artificial a Europa, amb contribucions, des de 1976, en Classificació de patrons, Raonament aproximat, Sistemes experts, Aprenentatge automàtic, Raonament basat en casos, Robots autònoms, i IA i música. Autor de prop de 300 articles. Ponent plenari convidat a nombroses conferències internacionals. Antic redactor en cap d'Artificial Intelligence Communications, membre del consell editorial de diverses revistes internacionals, inclosa AI Magazine, i antic editor associat de la revista Artificial Intelligence Journal. President del comitè del programa o president de la conferència de diverses conferències importants d'IA (UAI-94, ECML'00, ECAI-04, ECML-07, PKDD-07 i IJCAI-07). A l'IJCAI’15 va ser copresident del programa de l'Especial Track on AI and the Arts. Co-receptor de cinc premis a la millor ponència en congressos internacionals. Entre d'altres guardons, el Premi d'Investigació “Ciutat de Barcelona” l'any 1981, el “2011 American Association of Artificial Intelligence (AAAI) Robert S. Engelmore Memorial Award”, el “2012 Spanish National Computer Science Award” de la Spanish Computer Society, i el Distinguished Service Award de l'Associació Europea d'Intel·ligència Artificial (EurAI) el 2016, el Distinguished Service Award de l'IJCAI Donald E. Walker el 2017, i el Spanish National Research Award el 2018. President del Patronat de l'IJCAI des del 2007 fins al 2009. Forma part de diversos panells i comitès assessors d'institucions públiques i privades amb seu als EUA i Europa. És membre de l'Associació Europea d'IA, EurAI. Promotor i coorganitzador de la DECLARACIÓ DE BARCELONA PER AL DESENVOLUPAMENT I ÚS CORRECT DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL A EUROPA. A més de l'IA, li agrada la poesia i el jazz.
Amb la col·laboració de: