Vés al contingut
Concert

Concert de Xavier Sabata i Francisco Poyato

Xavier Sabata, contratenor. Intèrpret convidat
Francisco Poyato, piano
Raquel García-Tomás, compositora convidada
Concert
Concert de Xavier Sabata i Francisco Poyato
Xavier Sabata, contratenor. Intèrpret convidat
Francisco Poyato, piano
Raquel García-Tomás, compositora convidada
  • 3 juliol 2024
  • Hora: 20:30 h - 22:00 h
On: Auditori Diputació
  • Notes d'Estiu
Xavier Sabata i Raquel García-Tomás

 

Programa del Concert


Winterreise D 911 (Viatge d'hivern)        Franz Schubert (1797-1828)

  1. Gute Nacht (Bona nit)
  2. Die Wetterfahne (El penell)
  3. Gefrorene Thränen (Llàgrimes gelades)
  4. Erstarrung (Entumiment)
  5. Der Lindenbaum (El til·ler)
  6. Wasserfluth (Riudada)
  7. Auf dem Fluße (Al riu)
  8. Rückblick (Remembrança)
  9. Das Irrlicht (Foc follet)
  10. Rast (Descans)
  11. Frühlingstraum (Somni primaveral)
  12. Einsamkeit (Solitud)
  13. Die Post (El correu)
  14. Der greise Kopf (El cap grisós)
  15. Die Krähe (La gralla)
  16. Letzte Hoffnung (Última esperança)
  17. Im Dorfe (En el poble)
  18. Der stürmische Morgen (El matí tempestuós)
  19. Täuschung (Desil·lusió)
  20. Der Wegweiser (Lindicador del camí)
  21. Das Wirtshaus (La fonda)
  22. Mut (Valor!)
  23. Die Nebesonnen (Els parhelis)
  24. Der Leiermann (Lhome de lorguenet)

Pausa

 

Presentació a càrrec de Raquel García-Tomás, compositora convidada 

 

Aria del Dr. Goujon. ( “Alexina B.”- Escena 2) en versió per a veu i piano       Raquel García-Tomás (1984)

 

Xavier Sabata

El repertori del contretenor català, Xavier Sabata, abasta des de Cavalli i Monteverdi i els herois de l'òpera seria barroca fins a obres contemporànies. Recentment ha inclòs rols com el de Bertarido Rodelinda de Händel amb Claus Guth sota la direcció de Stefano Montanari a l'Opéra de Lyon; Llautó en un revival de Monteverdi La coronació de Poppea sota la direcció de Diego Fasolis a Staatsoper Unter den Linden i a l’Òpera Estatal de Viena en la producció de Jan Lauwers ;Endimione La Calisto dirigida per David Alden amb Ivor Bolton al Teatro Real de Madrid; l'estrena mundial de L'enigma de la Lea at Gran Teatro del Liceu, Rinaldo al Théâtre des Champs-Elysées i de gira amb Christophe Rousset i la Kammerorchester Basel.

Xavier ha actuat amb formacions com Les Arts Florissants, Europa Galante, Collegium 1704, l'Orquestra Barroca de Venècia i l'Orquestra Barroca Sevilla i Il Pomo D'Oro i col·labora habitualment amb directors com Fabio Biondi, René Jacobs, Jordi Savall, Alan Curtis, Gabriel Garrido, Andrea Marcon, Xavier Dìaz Latorre, Maxim Emelyanychev i Ivor Bolton. Actua regularment als principals concerts i festivals internacionals, com ara el Festival de Salzburg, el Festival d'Aix-en-Provence, el Festival de Música Antiga d'Innsbruck i el Halle, Gottingen i Dresdner Musikfestspiele.

Va ser guardonat amb el Premio Ópera Actual el 2013, i el Premi Tendències del Món el 2014, i va ser nominat com a millor artista masculí als Premis Internacionals d'Òpera 2019.

La seva extensa discografia sota grans segells com Virgin Classics/EMI i Decca inclou enregistraments d'òperes de Händel com Faramando, Arminio, Ottone, la gravació multipremiada d’ Alexandre, i Tamerlando The Guardian va descriure el seu disc en solitari "Bad Guys" com a "entre els discos recitals més intel·ligents i brillants dels últims anys". També va participar a la Gala Night of Countertenors team, al costat de Max Emanuel Cencic, Yuriy Mynenko i Franco Fagioli, editat per DECCA. A més de les seves actuacions a l'escenari d'òpera, Xavier té una passió pel lied i recentment ha gravat Viatge d'hivern de Schubert per al segell Berlin Classics.

 

Francisco Poyato

Francisco PoyatoCom a intèrpret de Lied, Francisco Poyato ha ofert concerts amb Mitsuko Shirai, Ruth Ziesak, Xavier Sabata, Elena Copons, Roger Padullés, Claron McFadden, Núria Rial, Assumpta Mateu, Judith van Wanroij i Marta Mathéu, entre d'altres. Ha actuat a Barcelona - Palau de la Música, L’Auditori-, Bilbao -Palau Euskalduna, Teatre Arriaga-, Sevilla -Teatre de la Maestranza-, Salzburg -Grosser Saal del Mozarteum-, Brussel·les -Teatre de la Monnaie-, Lisboa -Fundació Gulbenkian-, Zagreb -Sala Lisinski- o Venècia -Palazzetto Bru Zane-; i en festivals internacionals com el Manuel de Falla de Granada, Schubertíada de Vilabertran, Life Victoria de Barcelona, o Münster Festival.

En l'àmbit pedagògic, de 1994 a 2001 va exercir de pianista al departament de cant de la Universitat Mozarteum de Salzburg. Des de 2001 és professor de Lied i música de cambra a l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc). És professor d'interpretació del Màster de Lied per a cantants i pianistes 'Victoria de los Ángeles' de l'Esmuc, del qual ha estat impulsor i coordinador. A més, ha impartit classes magistrals a la Musikhochschule de Karlsruhe i a la Universität Hans Eisler de Berlín.

Francisco Poyato va realitzar estudis superiors de piano, composició i direcció d'orquestra a Barcelona. Es va especialitzar en Lied amb Hartmut Höll i Mitsuko Shirai al Mozarteum de Salzburg. Va ampliar la seva formació liederistica i pianística amb Dietrich Fischer-Dieskau, Edith Mathis, Robert Holl, Thomas Hampson, Dimitri Bashkirov, Menahem Pressler, etc. La seva discografia inclou la integral de les cançons d'Eduard Toldrà amb Assumpta Mateu i Lluís Vilamajó per a Columna, les cançons de Juli Garreta amb Roger Padullés per a Ficta, i el Winterreise de Schubert amb Xavier Sabata per a Berlin Classics.

 

 

Raquel García-Tomás

 

Raquel García-Tomás, és compompositora especialitzada en creació interdisciplinària doctorada al Royal College of Music de Londres. El 2020 va ser guardonada amb el Premi Nacional de Música “pel caràcter interdisciplinari, innovador i arriscat d'un llenguatge compositiu singular i propi”. Recentment ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Cultura 2024 del CoNCA “per la seva excel·lència en la composició musical amb una veu pròpia, fruit d’una sòlida formació i l’aptitud per a la innovació que li permeten assolir l’equilibri entre l’experimentació sonora i visual sense perdre la capacitat d’emocionar un públic ampli”.

La seva música ha estat interpretada en sales com el Gran Teatre del Liceu, l'Auditori Nacional de Música de Madrid, L'Auditori de Barcelona, el Palau de la Música Catalana, el Wigmore Hall de Londres, el Queen Elizabeth Hall (Southbank Centre), la Philharmonie Luxembourg, l'Het Concertgebouw, la Wiener Konzerthaus, la Musikverein, l'Elbphilharmonie d'Hamburg, el Konserthuset de Estocolm, el Müpa Budapest o el DOX Centre for Contemporary Art de Praga, entre d'altres. La seva música ha estat present en festivals com el Huddersfield Contemporary Music Festival, el Kunstfest Weimar i el Festival de Lucerna i ha col·laborat amb agrupacions com la London Sinfonietta, la Oslo Sinfonietta i el Phace Ensemble, entre d'altres.

Dins del marc de la creació operística, és creadora de DIDO Reloaded (2013) i, gràcies al projecte Go, ÆNEAS, go!, el 2014 rep el Berliner Opernpreis de la Neuköllner Oper de Berlín. El 2015, estrena disPLACE – II. Història d’una casa (text de H. Tornero i direcció escènica de P. Pawlik) al festival vienès MusikTheaterTage Wien, òpera que es reinterpretà als Teatros del Canal dins la programació general del Teatro Real de Madrid 2016/17. El 2018, crea l'òpera bufa Je suis narcissiste amb H. Tornero i M. Pazos, que s’estrena dins la programació general de les temporades 2018/19 del Teatro Real de Madrid, el Teatro Español i el Teatre Lliure de Barcelona. Je suis narcissiste va ser guanyadora d’un PremiAlícia a la categoria ‘Interdisciplina’ i nominada als International Opera Awards 2020 a la categoria de World Premiere i als Premis Max en tres categories. A la temporada 2022/23, va estrenar Alexina B. al Gran Teatre del Liceu. Aquesta òpera, creada juntament amb la llibretista Irène Gayraud i la directora d'escena Marta Pazos, va ser mereixedora de la Beca Leonardo de la Fundació BBVA 2020 i nominada als International Opera Awards 2023 a la categoria de World Premiere.

Els projectes més destacats d’aquesta temporada inclouen l’obra simfònica Las constelaciones que más brillan, estrenada a L’Auditori de Barcelona amb l’OBC, dirigida per Ludovic Morlot, i amb interpretacions posteriors a l’Elbphilharmonie d’Hamburg i al Konserthuset de Stockholm. El quartet de corda à plein, estrenat pel Quartet Quiroga al Palau de la Música Catalana i Ara sí que ets divina, que s’estrenarà amb l'OBC, sota la direcció de Ludovic Morlot, el proper 31 de maig per commemorar el 25è aniversari de L’Auditori de Barcelona. Durant la temporada 2024/25, Raquel serà la compositora convidada del Palau de la Música Catalana. La seva música serà programada a sis concerts al llarg de la temporada, incloent-hi peces del seu repertori i tres estrenes mundials amb artistes destacats com Nicolas Altstaedt i Lorenza Borrani, entre d’altres.

Més informació a: www.raquelgarciatomas.com