Vés al contingut
Concert

Concert Vespres d'Arnadí

inVISIBILI
Vespres d'Arnadí amb Xavier Sabata.
Dani Espasa, director
Concert
Concert Vespres d'Arnadí
inVISIBILI
Vespres d'Arnadí amb Xavier Sabata.
Dani Espasa, director
  • 6 juliol 2024
  • Hora: 20:30 h - 22:00 h
On: Auditori Diputació
  • Notes d'Estiu
Vespres d'Arnadí

Entrades a la venda 1 hora abans del concert, a la taquilla de l'Auditori Diputació.

 

Xavier Sabata, contratenor
Dani Espasa, clave i direcció
Farran Sylvan James, Kathy Leidig, Vadym Makarenko, violins I
Luca Giardini, Cecilia Clares, violins II
Natan Paruzel, viola
Alberto Guerrero, violoncel
Mario Lisarde, violone
Pere Saragossa, oboè
Rafael Bonavita, tiorba

 

Programa del Concert

 

inVISIBILI

 

Il nascimento dell’Aurora (ca. 1710)             Tomaso ALBINONI (1671 - 1751)
Sinfonia
 

Astianatte (1727)                                              Giovanni BONONCINI (1670 - 1747) 
Aria: «Render mi vuole» (Pirro)
 

Le fate (1736)                                                    Giovanni Alberto RISTORI (1692-1753) 
Aria: «Bellezze adorate» (Ruggiero)
 

Ascanio (1718)                                                   Antonio LOTTI (1667-1740)
Simfonia

Siroe, re di Persia (1726)                                 Domenico SARRO (1679-1744) 
Aria: «Gelido in ogni vena» (Cosroe)

Gianguir (1728)                                                Geminiano GIACOMELLI (1692-1740) 
Aria: «Date o trombe il suon guerriero»
 

Toccata no 2 en la menor,                           Alessandro SCARLATTI (1660-1725) 
del Primo e secondo libro di toccate per cembalo (1723)

L’oracolo del fato (1709)                               Francesco GASPARINI (1661-1727) 
Aria: «Qui ti scrivo o nome amato» (Cefalo)

Deianira, Iole ed Ercole (1711)                      Nicola Antonio Giacinto PORPORA (1686-1768)                    
Aria: «Scuote la chioma d’oro» (Deianira) 

Alessandro il Grande in Sidone (1706)     Francesco MANCINI (1672-1737) 
Simfonia

Gianguir (1728)                                               Geminiano GIACOMELLI (1692-1740) 
Aria: «Mi par sentir la bella» (Cosrovio) 

Farnace (1731)                                                 Giovanni PORTA (1675-1755)
Aria: «Non sempre grandina» (Farnace)

 

inVISIBILI

Alguns sinònims d'invisible: imperceptible, amagat, ocult, cobert...inVISIBILI és un doble homenatge:
Primerament, a tots aquells compositors la rellevància i la presència dels quals ha sigut ocultada, coberta, amagada... per uns complexos processos durant el desenvolupament de la història de la música.
Seguidament, a tots aquells extraordinaris músics la presència dels quals queda oculta, coberta, amagada, passa desapercebuda per la naturalesa homogènia d'una orquestra.
Aquest recital està format per una col·lecció d'àries que posen el focus en extraordinaris compositors i òperes - interpretats molt rarament- i en els extraordinaris músics que m'acompanyen, ja que la majoria de les àries tenen un instrument solista, un obligato( Xavier Sabata)

Vespres d'Arnadí

Orquestra barroca creada l’any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa per oferir versions plenes d’emoció, frescor i espontaneïtat, utilitzant instruments i criteris històrics. El seu nom recorda els concerts que al segle XVIII s’oferien habitualment als vespres com a postres dels sopars distingits dels nobles i els burgesos. Carabassa, sucre i ametlles són els ingredients de l’arnadí, una de les postres més antigues del País Valencià. El conjunt ha actuat en sales i festivals importants d’Europa, com els de Peralada, Barcelona, Londres, Halle, Praga, Madeira, Sevilla, Santander, Santiago de Compostel·la, Lugo i Madrid, entre d’altres. Ha enregistrat tres discs amb el segell Musièpoca: Pièces de Simphonie de Charles Desmazures, Missa en Re major de Josep Mir i Llussà i Anna Maria Strada de Händel. A finals del 2018 es va presentar el quart disc, amb el segell Aparté, titulat

L’Alessandro amante, protagonitzat pel contratenor Xavier Sabata. El passat mes de març ha sortit el seu últim disc, Invisibili, també amb el contratenor Xavier Sabata, un interessant recorregut pel gènere de l’òpera seriosa, que en les primeres dècades del segle XVIII patia un procés d’intensificació virtuosística que portaria els cantants (sobretot els sopranos i els castrati) a convertir-se en les superestrelles de l’època. Rep ajudes del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de l’Institut Ramon Llull.

Dani Espasa

Nascut a la Canonja, va estudiar piano als Conservatoris de Tarragona i Barcelona, i arquitectura a l'UPC de Barcelona. Ha treballat com a compositor, pianista i director musical d'espectacles de dansa, cinema, televisió i, sobretot, de teatre, col.laborant amb directors com Lluís Pasqual, Calixto Bieito, Josep Maria Flotats, Joan Ollé, Sergi Belbel i Jordi Prat i Coll. El 2020 rep el premi Butaca a la millor composició musical de Teatre per la música de 'La Rambla de les Floristes' (Teatre Nacional de Catalunya).

A més de ser productor i compositor de diversos discs de Lídia Pujol, també és director musical, pianista i acordionista de la cantant Maria del Mar Bonet. També ha compartit escenaris amb artistes com  Joan Albert Amargós, Eliseo Parra, Sílvia Pérez Cruz, Sting, Paul Simon, John Cale, Ute Lemper, Rolando Villazón, Philippe Jaroussky, Mayte Martín, Judit Neddermann, Dulce Pontes, Nina, Alfonso Vilallonga, Kepa Junquera, Maria Farantouri, Santiago Auserón, Maika Makovski, Nigel Kennedy, Maya Plisetskaya o Blaumut.

Ha dirigit l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l'Orquesta Nacional de Andorra (ONCA), l'ensemble de música contemporània Bcn216, i ha estrenat i enregistrat peces per a piano del compositor Joan Albert Amargós i Enric Granados. Des del 2003 és pianista i clavecinista col·laborador de l'OBC, enregistrant com a solista pels segells Naxos, Harmonia Mundi i BIS Records.

Després de completar els estudis de clave i baix continu amb Béatrice Martin a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), inicia una intensa activitat en grups de música barroca, renaixentista i medieval col.laborant amb Hespèrion XXI, Le Concert des Nations, L'Arpeggiata, Mala Punica, La Hispanoflamenca, The Rare Fruits Council, Les sacqueboutiers de Toulouse, La Caravaggia i MUSIca ALcheMIca. Ha actuat en prestigiosos festivals de música i sales de concerts d'Europa, Amèrica i Àsia.

Ha realitzat més de 40 enregistraments, per a segells discogràfics com  Aparté, Alia Vox, Erato, Passacaille o Pan Classics. Des del 2005 és director de l'orquestra barroca Vespres d'Arnadí.

Actualment és professor d'Improvisació i de Música de cambra a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), professor de clave i baix continu en el Programa d'Interpretació Històrica a l'Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, i director artístic del cicle de concerts al Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes.

Xavier Sabata

Nascut a Avià (Barcelona), va estudiar saxofon al Conservatori Superior de Música i interpretació teatral a l’Institut del Teatre de Barcelona, abans d’especialitzar-se en cant històric a l’Escola Superior de Música de Catalunya. Posteriorment, es va traslladar a Alemanya percursar un màster a Liedgestaltung amb Hartmut Höll i Mitsuko Shi- ra a la Hochschule für Musik a Karlsruhe. Va debutar com a contra- tenor a l’Òpera de Lió el 2004, centrant-se des de llavors en l’activitat operística als principals teatres d’òpera de món: el Reial de Madrid, el Liceu de Barcelona, el Théâtre des Champs-Elysées, el Barbican de Londres, les òperes de Frankfurt, Berlín, Hamburg, Zuric, Basilea i Berna, el Kennedy Center a Washington, el Lincoln Center a Nova York o el Chicago Concert Hall, entre d’altres. Cal destacar el seu debut a l’Òpera de Viena. Especialitzat en música barroca, el seu amplíssim repertori abasta més de quatre segles i ha estrenat nombro- ses obres vocals i escèniques compostes específicament per a ell. Ha publicat nombrosos enregistraments en solitari i també apareix en nombrosos enregistraments d’òperes integrals en CD i DVD. El 2021, va debutar com a director d’escena al Gran Teatre del Liceu de Barcelona escenificant i protagonitzant Pierrot lunaire de Schoenberg i més endavant firmarà una posada en escena  de Rinaldo de Handel que també protagonitzarà. Sabata combina la seva activitat operística i concertística amb la de director d’escena i pedagog.