Vés al contingut

Petita història

La nostra història

El CEE  Sant Rafael està situat a la Carretera de Valls, (carretera N-240)

Des dels seus inicis i durant els primers anys de funcionament, la ubicació de l’escola no era cèntrica, sinó que era aïllada.  El creixement econòmic i urbanístic de la ciutat de Tarragona ha fet que, progressivament i fins a l'actualitat,  el CPEE Sant Rafael es trobi en un lloc molt transitat, viu i molt ben comunicat, a tocar de  la zona universitària del Campus Sescelades,  del barri de Sant Pere i Sant Pau i de la zona residencial Tarragona 2.  També es troba molt a prop de la zona de l' Hospital Universitari Joan XXIII.

L’any 1965 el CEE Sant Rafael va iniciar la seva activitat educativa. Durant aquestes dècades ha sofert una transformació  constant i espectacular, d’acord amb els múltiples canvis socials i polítics i amb l’evolució de la pròpia educació especial i de la legislació educativa.


Fets i dates d’interès

Fem 50 anys! El curs 2015- 2016 l’escola va celebrar el seu 50è Aniversari

festa 50 anys

Mèrit Cívic L’any 2016 l’Ajuntament de Tarragona va atorgar el Diploma al Mèrit Cívic al CPEE Sant Rafael

diploma

Els orígens

El Ple de la Corporació del dia 8 de març de 1962 va aprovar la creació d’un patronat per l’educació dels sordmuts de la província a través d’un institut d’anacústics sota l’advocació de Sant Rafael, patronímic del governador civil de Tarragona Rafael Fernámdez Martínez, en degut homenatge al promotor de la iniciativa.

En la sessió de la Comissió de Govern del dia 27 d’agost de 1964, l’alhesores president de la Diputació, Antonio Soler Morey, va posar de manifest que s’estava fent tot el possible per tal que l’Institut d’ Orientació Pedagògica Sant Rafael es posés en marxa al mes d’octubre del mateix any.

El 9 d’abril de l’any 1965, l’aleshores president de la Diputació de Tarragona, Antonio Soler Morey, va dictar decret per a la “immediata posada en funcionament de l’Institut d’Orientació Pedagògica Sant Rafael “.

L’edifici escolar, a impuls del governador civil Rafael Fernández Martínez, va ser inaugurat l’11 de maig de 1968 pel ministre de la governació Camilo Alonso Vega. En aquell moment el president de la Diputació, patrocinadora d’aquesta obra, era Federico Gerona de la Figuera.

El 1969, la Comissió de Beneficència, Sanitat i Obres Socials de la Diputació de Tarragona inicia el projecte per la creació dels tallers d’aprenentatge d’arts i oficis aplicats a l’Institut d’Ensenyament Especial Sant Rafael, el 1971 es posen en marxa els tallers.

El 1991 es realitza una remodelació de magnitud considerable a nivell d’equipaments, coincidint amb una nova direcció tècnica i una modernització pedagògica d’acord amb als nous temps i el desplegament de la LOGSE.

Des dels seus inicis i fins el juny del 2002 el centre va oferir un servei de residència, de dilluns a divendres, per aquell alumnat que no podia desplaçar-se diàriament a casa, ja que procedien d’altres pobles i ciutats i fa uns anys no comptàvem amb un servei de transport  tan ampli com en l’actualitat. Durant un període puntual de la seva història,  just als inicis del funcionament del centre, aquest servei de residència acollia alumnat tutelat que no marxava ni els caps de setmana ni durant les vacances.

nens

Legislació

Durant totes aquestes dècades l’activitat del centre ha conviscut amb diverses i importants lleis que han  marcat la història de l’educació al nostre país i alhora han dirigit l’evolució de la nostra escola:

1970 Ley General de Educación (LGE). Primera llei que inclou l’Educació Especial (EE) en l’educació global. Contemplava i definia els objectius de l’Educació Especial.
1978 Constitució Espanyola. Igualtat de tots els ciutadans davant la llei. Dret de tot ciutadà a l’educació, així com l ’atenció especialitzada dels disminuïts físics, psíquics i sensorials.
1979 Estatut d’ Autonomia. Competència plena de la Generalitat de Catalunya en matèria d’ensenyança.
1980 Reial Decret de Traspàs de Funcions i Serveis Educatius de l’Estat a la Generalitat
1982  Ley de integración social del minusválido (LISMI) Primera disposició legal de rang superior que s’ocupa de forma global de les necessitats del minusvàlids. Estableix els principis que inspiraren la resposta educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Especifica que els minusvàlids s’integraran en el sistema educatiu ordinari, només seran atesos de forma transitòria o excepcional en centres d’ EE.

1985 Ley orgánica reguladora del derecho a la educación (LODE)
1990 Ley de ordenación general del sistema educativo (LOGSE)
1997 Decret  sobre l’atenció educativa a l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials
2002 Ley orgánica de calidad de la educación (LOCE)
2006 Ley orgánica  de educación (LOE)
2009 Llei  d’educació (LEC)
2013 Ley orgánica de mejora de la calidad educativa (LOMCE)
2017 Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest decret comporta un gran pas en la construcció d’un món educatiu igualitari que requereix aconseguir una societat inclusiva i accessible que eviti la discriminació i propiciï la igualtat d’oportunitats  per a tothom. El CPEE Sant Rafael forma part d’aquest repte.

2020 Ley orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE)

Fitxers relacionats