Vés al contingut

Els projectes de l'alumnat

Els projectes del nostre alumnat. L’alumnat és el protagonista!

El centre desenvolupa diversos projectes en els quals l’alumnat és el protagonista, us expliquem els més destacats:

L'Hort de la Sínia

L’hort de la Sínia  és un parc agroecològic del Baix Gaià a Tamarit, Tarragona.

L’alumnat del PFI d’ Auxiliar de vivers i jardins col·labora en el manteniment de la finca.

Aquesta activitat es porta a terme des de gener fins al maig, tots els dimecres al matí, desplaçant-se amb autobús del centre.

Els alumnes xalen i aprenen, regant , adobant , detectant la presència de plagues, podant, etc. També a l’Hort de la Sínia tenen la oportunitat de conèixer i utilitzar correctament les eines i la maquinària, i de sembrar i plantar, recol·lectar vegetals i hortalisses, etc.

L'emprenedoria

Diuen que un emprenedor és qui veu oportunitats on els altres només veuen problemes.

Aleshores, com que nosaltres no sabíem que era impossible....ho hem fet!

Els nostres alumnes són molt emprenedors i han  transformat el taller del PFI d’Auxiliar d’establiments hotelers i restauració en un servei de bar: Ca la Cati. En aquest projecte d’Emprenedoria els nois i noies  són els veritables protagonistes en el fet de preparar i servir les diferents comandes, cafè, elaboració d’entrepans, rosquilles , galetes, pastissets, empanades, etc.

Els alumnes actuen de manera autònoma i a la vegada busquen  la màxima eficiència. Els mateixos joves s’encarreguen d’atendre els clients interessats, explicar les bondats dels productes i cobrar el producte. Els nostres alumnes es familiaritzen amb el món de l’empresa, l’organització de la producció, el treball en equip , la presa de decisions, l’estudi de les despeses -guanys- inversions, així com l’orientació cap als resultats, la qualitat del servei i la innovació i millora contínua per a satisfacció dels clients.

El grup d’alumnes d’hoteleria i restauració realitzen sabó casolà amb oli d’oliva reciclat, des de fa més de deu anys que. Al llarg dels anys han perfeccionat formes, olors i colors. Aquest sabó deixa la roba molt neta i també és un bon sabó cosmètic. Els alumnes  regalen aquests sabonets com a detall o el venen a un preu molt competitiu als mercadets que s’organitzen al centre.

Aquests projectes són un veritable estímul per als nostres nois i noies, que mentre fan un aprenentatge servei a la comunitat, es converteixen en  els veritables protagonistes de l’experiència i se senten els actors principals.

Amb aquests dos projectes, els servei de bar i l’elaboració del sabó casolà,  vam participar en el Programa Europeu Comenius Regio, European Key Competences and future jobs, a Powiat MikolowsKi (Polònia) del 2013 al 2015.

L’any 2008 es va publicar el Dossier Didàctic Elaboració de Sabó Casolà.

L’any 2015 es va publicar el llibre Ca la Cati, emprenedoria i recursos

L'aprenentatge servei

Són aquelles activitats que es realitzen al nostre centre i que integren serveis a la comunitat educativa amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors.

Algun exemples d’aprenentatge servei amb d’alumnat de diferents grups, són:  quan poden les moreres del pati o reguen el jardí, quan arreglen una porta que no tanca bé o fan un armari a mida per una aula, quan elaboren els panellets per la Castanyada o fan les Mones de Pasqua que ens menjarem, quan  decoren un mur exterior amb trencadís o dissenyen i edifiquen un jardí sensorial, quan col·loquen els llums de Nadal o s’ocupen de la megafonia en les celebracions, quan ens enquadernen o plastifiquen materials educatius o quan ens fan les fotocòpies, quan ens renten les bates i draps o quan ensobren i distribueixen i circulars, etc.

Aquesta és només una petita part  dels molts exemples d’aprenentatge servei que es fan al centre, amb intencionalitat pedagògica i intencionalitat solidària. És una proposta innovadora que parteix del servei voluntari a la comunitat i de l’adquisició d’aprenentatges; és un projecte educatiu amb utilitat social.

Per l’alumnat l’aprenentatge servei  significa: activar la disposició a l’empatia, a l’altruisme i la cura del bé comú, tastar el compromís cívic, aprendre coneixements i adquirir competències significatives i sentir-se part de la comunitat, tot treballant pel bé comú.

El projecte Niu

Es  considera l’Aprenentatge Servei com una  metodologia molt adient per dur a terme el servei comunitari. El Projecte Niu es tracta d’una proposta educativa que combina l’aprenentatge i el  servei a la comunitat del CEE Sant Rafael  en un sol projecte ben articulat.

Un grup d’alumnes  majors de 16 anys  van a les aules dels petits que encara van amb cotxet  i a les aules dels alumnes que van amb cadira de rodes a ajudar als professionals en els trasllats d’aquests alumnes al menjador i altres espais del centre.

És un projecte que els alumnes s’han fet seu i gràcies al qual s’han fet experts. Estan molt motivats perquè senten que aquesta col·laboració és molt útil i que milloren les necessitats reals d’aquestes aules. Aprenen a exercitar la solidaritat , la responsabilitat i el compromís des de la pràctica i no només des de la reflexió.

Els alumnes del Projecte Niu reben la gratitud i les felicitacions de tots,  cosa que els empodera en la seva autoestima i els  encoratja en seguir millorant.

Els padrins de lectura

A l’escola, un grup d’alumnes grans de diverses aules  són padrins i padrines de lectura dels alumnes d’infantil i de primària.

Els alumnes que hi participen, de forma voluntària, llegeixen amb  els seus fillols. Es tracta d’una activitat d’aprenentatge servei beneficiosa tant per als padrins com per als fillols. Els alumnes no ensenyen a llegir sinó que fan modelatge lector amb els seus fillols i els motiven en el gust per la lectura.

El  projecte està liderat per l’educadora del taller d’enquadernació, que alhora elabora contes de temàtica adaptada als gustos i necessitats de l’alumnat.

El projecte aprenentatge servei  significa:  activar la disposició a l’empatia, a l’altruisme i a la cura del bé comú, tastar el compromís cívic,  assolir coneixements i adquirir competències significatives i sentir-se part de la comunitat, tot treballant pel bé comú.

padrins de lectura

El grup de ball, ballem!

Un grup d’alumnes grans de diferents aules  formen el grup de zumba i altres balls dirigits per l’educadora del taller d’enquadernació del centre.

Els alumnes, que hi participen de forma voluntària, xalen molt assajant setmanalment noves coreografies i espectacles amb les quals després ens delectaran a les diverses celebracions i festes del centre.

Participar en aquest projecte ajuda a l’alumnat a mantenir la forma física i l’equilibri emocional, treballant el ritme, l’audició musical, el compàs, etc. També és un instrument molt ric per reforçar actituds i valors com el treball en equip, la igualtat de gènere, el valor de l’esforç o el respecte per la diversitat, entre d’altres.

La Coral

Les celebracions i festes de l’escola són un element de cohesió de la comunitat educativa i d'arrelament en la tradició. El nostre centre  recull aquests elements festius i els integra en l'activitat educativa. La celebració dels 50 anys  de l'escola va significar un nou impuls en aquesta direcció i es va crear l'himne de Sant Rafael (música de Ricardo Alba, lletra de Mar Sendra).  Per donar a l'himne la projecció i utilitat que es mereix, es va proposar la creació d'un cor d'alumnes.

L’alumnat  decideix si participa de forma voluntària i el cor està dirigit pel psicòleg del centre. S’assaja setmanalment i s’ha anat ampliant el repertori amb nadales, cançons tradicionals,  el Gaudeamus Igitur (himne solemne de graduació), etc. El cor actua en festivitats assenyalades: per Sant Rafael, per Nadal, a la  festa de final de curs, quan acomiadem els alumnes que marxen, etc. Els alumnes xalen molt i són reconeguts pels seu esforç i compromís, aprenen a treballar en equip i reforcen competències musicals amb un mitjà molt motivador.

Els reporters

Un grup d’alumnes grans de diferents aules  formen el grup de L’Aventura de la Vida dirigits pel psicòleg, la treballadora social i  diversos professionals  del centre.

Objectiu general

-Documentar a través de la imatge les activitats del programa L’Aventura de la Vida i les notícies rellevants que es produeixen en la activitat escolar (celebracions, visites, esdeveniments esportius, socials…).
-Si l’experiència té èxit es pot convertir en un aprenentatge - servei (independent de l’Aventura de la Vida).

Objectius específics

-Aprendre a fer una foto
-Saber gestionar fitxers d’imatge
-Aprendre nocions d’edició d’imatge per documentar una notícia
-Participar en la creació de la notícia: qui, què, quan, on, com i per què.
-Identificar les característiques bàsiques d’una notícia: interès, actualitat...
-Desenvolupar la capacitat crítica davant la informació
-Despertar la curiositat per l’entorn a partir d’una mirada objectiva

Participants

Els professionals i alguns alumnes que prenen part el  programa L’Aventura de la Vida. 

La llegenda de Sant Jordi

El nostre centre celebra el dia del patró de Catalunya amb diverses activitats. La més significativa és la representació de la nostra particular Llegenda de Sant Jordi , als jardins, amb l’alumnat com a protagonista d’aquesta obra de teatre, de la qual tota la comunitat escolar en gaudeix i participa. 

La Colla Gegantera i la Colla de Tabals

Les celebracions festives de l’escola son un element de cohesió de la comunitat educativa i d'arrelament en la tradició. El nostre centre  recull aquests elements festius i els integra en l'activitat educativa. La celebració dels 50 anys  de l'escola va significar un nou impuls en aquesta direcció arran de la creació del Gegantó Sant Rafael que va tenir com a conseqüència la creació de la colla gegantera i el grup de grallers i timbalers.

L’alumnat decideix si hi participa de forma voluntària sigui com a portadors, grallers o  timbalers; es realitzen assajos  setmanals  dirigits pels professionals que formen part de la colla. La colla actua en totes les celebracions del centre i participa en l’arrancada de gegants a la festa major de Santa Tecla i altres convocatòries. La colla és molt estimada i valorada per la comunitat educativa i l’alumnat i els professionals són reconeguts pel seu esforç i compromís.