Vés al contingut

L'alumnat

L’alumnat és la nostra raó de ser,
les famílies són el nostre motor i la vocació és la nostra font d’energia

Els nostres alumnes tenen des de 3 anys fins a 21 anys. procedeixen de la ciutat de Tarragona i dels seus barris, d’altres municipis del Tarragonès i també d’altres municipis de comarques properes com: l’Alt Camp,  el Baix Camp, la Conca de Barberà i  el Baix Penedès.

Els nostres alumnes no presenten uniformitat pel que fa a capacitats, interessos, recursos, ritmes, històries escolars, dinàmiques familiars, marc social, ... per això no parlem d’inclusió sinó d’escola inclusiva o de projecte educatiu que ineludiblement parteix de la diversitat i  en el que la cohesió social és un dels objectius fonamentals. Tot això  implica que la veritable inclusió i igualtat no és donar a tots el mateix sinó que es tracta de proporcionar a cadascú el que necessita per viure al màxim les oportunitats de créixer i desenvolupar-se en harmonia.

Els nostre alumnat és el nostre centre de gravetat,  i un recurs primordial per consolidar aquest protagonisme és el  suport escolar personalitzat (SEP), com a important recurs del nostre centre per assolir l’èxit educatiu i de desenvolupament de tots els alumnes atenent les necessitats individuals d’aprenentatge de tots i cadascun d’ells.

Una particularitat que garanteix aquest suport intensiu i personalitzat  és que la ràtio és molt més baixa  al nostre centre: establim un màxim de 6 alumnes per les aules  Mestral, Xaloc  i Garbí. Un màxim de 4 alumnes per a les aules Ponent i Marinada  i un màxim de 6 alumnes per l’aula Gregal.  Per l’aula Tramuntana establim un màxim de 6 alumnes  Per a l’aula Rosa dels Vents (PTVA) establim un màxim de 8 alumnes.  Per l’aula Llevant (PEDP) un màxim de 4 alumnes. En el cas de les Aules d’ESO Adaptada, els Plans d’Iniciació Professional i el Programa de Transició a la Vida Laboral, 12 alumnes per perfil, en general la fórmula és un grup d’ESO /PTVL de 4 alumnes + un grup de PIP de 8 alumnes. (Aquestes xifres són orientatives i per tant  no són tancades)

Els nostres  alumnes troben entorns d’aprenentatge proveïts dels recursos i equipaments,  i alhora nosaltres els transformem  en funció dels objectius pedagògics i la metodologia que necessita cadascun d’ells:  espais polivalents, atractius, amb recursos per manipular, per descobrir, per assajar, espais de descobriment, investigació, espais còmodes i que permetin  el treball tant  en grup com individual.

Ens ocupem de que l’alumnat tregui profit tant dels espais específics com dels polivalents del centre: Sala de Psicomotricitat, Aula Multisensorial, Jardí Sensorial, Biblioteca, Aules d’Informàtica, Aula de Joc Simbòlic, Aula Miofuncional, Aula d’Audiovisuals, Sala d’Actes, Aules Polivalents, jardins i horts, serveis tècnics, etc.

Taula de continguts

Model d'aula creativa

L’alumnat s’endinsa en un model  d’aula creativa:  ens exigim mètodes pedagògics més actius, els únics realment sostenibles i eficaços en l’actualitat:

-Practiquem la convergència tecnològica complementària: materials impresos o/i digitals, pissarres tradicionals i pissarres digitals interactives, xarxes wifi i biblioteques físiques, etc.

-Potenciem l’obertura i la connectivitat amb l’entorn: aprofitem els recursos que ens aporta l’entorn proper, difonem la nostra activitat i compartim experiències. (Escola Nova 21 i Xarxes pel canvi, Projectes europeus, concursos, etc.)

-Desenvolupem currículums mixtes i adaptats a les diferents capacitats de l’alumnat.

-Transformem els espais tancats en espais oberts i flexibles: fem de les aules espais flexibles i modificables, multifuncionals que permeten desenvolupar metodologies actives on l’alumnat passa a ser el centre del seu aprenentatge.

-Multipliquem els llenguatges: el nostre centre esdevé la Babel del llenguatge oral, gestual, pictogràfic, musical, plàstic ,matemàtic, etc.

-Treballem en l’elaboració de materials didàctics i pedagògics adaptats al treball amb alumnat amb capacitats diferents.

Innovació

En la innovació en les estratègies metodològiques i d’atenció a l’alumnat  seguim uns paràmetres pedagògics principals:

-Aprenentatge centrat en l’alumnat i personalitzat (ACP)

-L’alumnat és actiu

-L’alumnat integra aprenentatges significatius i contextualitzats

-L’alumnat descobreix que és capaç i aprèn a ser competent

-L’alumnat aprèn de manera  cooperativa i col.laborativa