L'alumnat
L’alumnat és la nostra raó de ser,
les famílies són el nostre motor i la vocació és la nostra font d’energia
Els nostres alumnes tenen des de 3 anys fins a 21 anys. procedeixen de la ciutat de Tarragona i dels seus barris, d’altres municipis del Tarragonès i també d’altres municipis de comarques properes com: l’Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà i el Baix Penedès.
Els nostres alumnes no presenten uniformitat pel que fa a capacitats, interessos, recursos, ritmes, històries escolars, dinàmiques familiars, marc social, ... per això no parlem d’inclusió sinó d’escola inclusiva o de projecte educatiu que ineludiblement parteix de la diversitat i en el que la cohesió social és un dels objectius fonamentals. Tot això implica que la veritable inclusió i igualtat no és donar a tots el mateix sinó que es tracta de proporcionar a cadascú el que necessita per viure al màxim les oportunitats de créixer i desenvolupar-se en harmonia.
Els nostre alumnat és el nostre centre de gravetat, i un recurs primordial per consolidar aquest protagonisme és el suport escolar personalitzat (SEP), com a important recurs del nostre centre per assolir l’èxit educatiu i de desenvolupament de tots els alumnes atenent les necessitats individuals d’aprenentatge de tots i cadascun d’ells.
Una particularitat que garanteix aquest suport intensiu i personalitzat és que la ràtio és molt més baixa al nostre centre: establim un màxim de 6 alumnes per les aules Mestral, Xaloc i Garbí. Un màxim de 4 alumnes per a les aules Ponent i Marinada i un màxim de 6 alumnes per l’aula Gregal. Per l’aula Tramuntana establim un màxim de 6 alumnes Per a l’aula Rosa dels Vents (PTVA) establim un màxim de 8 alumnes. Per l’aula Llevant (PEDP) un màxim de 4 alumnes. En el cas de les Aules d’ESO Adaptada, els Plans d’Iniciació Professional i el Programa de Transició a la Vida Laboral, 12 alumnes per perfil, en general la fórmula és un grup d’ESO /PTVL de 4 alumnes + un grup de PIP de 8 alumnes. (Aquestes xifres són orientatives i per tant no són tancades)
Els nostres alumnes troben entorns d’aprenentatge proveïts dels recursos i equipaments, i alhora nosaltres els transformem en funció dels objectius pedagògics i la metodologia que necessita cadascun d’ells: espais polivalents, atractius, amb recursos per manipular, per descobrir, per assajar, espais de descobriment, investigació, espais còmodes i que permetin el treball tant en grup com individual.
Ens ocupem de que l’alumnat tregui profit tant dels espais específics com dels polivalents del centre: Sala de Psicomotricitat, Aula Multisensorial, Jardí Sensorial, Biblioteca, Aules d’Informàtica, Aula de Joc Simbòlic, Aula Miofuncional, Aula d’Audiovisuals, Sala d’Actes, Aules Polivalents, jardins i horts, serveis tècnics, etc.
Taula de continguts
Model d'aula creativa
L’alumnat s’endinsa en un model d’aula creativa: ens exigim mètodes pedagògics més actius, els únics realment sostenibles i eficaços en l’actualitat:
-Practiquem la convergència tecnològica complementària: materials impresos o/i digitals, pissarres tradicionals i pissarres digitals interactives, xarxes wifi i biblioteques físiques, etc.
-Potenciem l’obertura i la connectivitat amb l’entorn: aprofitem els recursos que ens aporta l’entorn proper, difonem la nostra activitat i compartim experiències. (Escola Nova 21 i Xarxes pel canvi, Projectes europeus, concursos, etc.)
-Desenvolupem currículums mixtes i adaptats a les diferents capacitats de l’alumnat.
-Transformem els espais tancats en espais oberts i flexibles: fem de les aules espais flexibles i modificables, multifuncionals que permeten desenvolupar metodologies actives on l’alumnat passa a ser el centre del seu aprenentatge.
-Multipliquem els llenguatges: el nostre centre esdevé la Babel del llenguatge oral, gestual, pictogràfic, musical, plàstic ,matemàtic, etc.
-Treballem en l’elaboració de materials didàctics i pedagògics adaptats al treball amb alumnat amb capacitats diferents.
Innovació
En la innovació en les estratègies metodològiques i d’atenció a l’alumnat seguim uns paràmetres pedagògics principals:
-Aprenentatge centrat en l’alumnat i personalitzat (ACP)
-L’alumnat és actiu
-L’alumnat integra aprenentatges significatius i contextualitzats
-L’alumnat descobreix que és capaç i aprèn a ser competent
-L’alumnat aprèn de manera cooperativa i col.laborativa