JUGUES? PROPOSTES A L'ENTRORN DE L'ART, EL JOC I L'APRENENTATGE
XIV JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS
5 D'ABRIL DE 2017
El joc com a tempteig del món és un motor d’aprenentatge des dels primers anys de vida. Jocs heurístics, jocs exploratoris, jocs simbòlics, jocs que ens ajuden a construir i compartir significats, a viure en interacció amb altres. Des dels temps de Froebel, sabem que el joc té unes enormes possibilitats educatives, possibilitats descrites també des de la psicologia de l’aprenentatge per referents clàssics com Piaget, Wallon o Bruner.
Les arts visuals, per la seva banda, tenen també un especial lligam amb el joc. Aquest lligam no és nou: n’hi ha prou d’evocar les representacions de jocs populars en l’obra de Bosch, Tenniers, Brueghel o Chardin, o, a la modernitat, les obres artístiques concebudes com a joguines, en la línia d’Alexander Calder, Torres-García o Sophie Taeuber-Arp. Els nous formats artístics, com la performance o la instal·lació, que busquen sovint la participació dels visitants, se’ns presenten en moltes ocasions com a propostes de joc: joc amb els significats, objectes relacionals, espais que inviten a l’exploració, els recorreguts, les derives. No hi ha dubte que la relació entre joc i creativitat ha estat una important veta d’indagació per als artistes des de les avantguardes fins avui.
Hi ha, doncs, una feliç confluència entre la passió pel joc que tenim els humans especialment (però no únicament) en la infància, les possibilitats educatives del joc i les propostes lúdiques que ens forneixen les arts. Els museus, com a espais d’interacció amb les arts, no són aliens a les possibilitats del joc, i a la XIV Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus tindrem l’ocasió de compartir i debatre un bon grapat d’interessants experiències que s’ubiquen al bell mig de la terna art, educació i joc.
PROGRAMA
9.00 h Recepció i presentació de la Jornada
9:45 - 10:45 h Videojuegos: arte, juego y aprendizaje
XIMENA HIDALGO VÁSQUEZ
Investigadora. Dra. en Historia del Arte, artista multidisciplinar. Universidad de Granada.
10:45 - 11:15 h Descans
11:15 - 12:15h Juego simbólico y contextos lúdicos para la vida de relación y el encuentro
JAVIER ABAD
Profesor Titular de Universidad Privada (Educación Artística), Facultad de Educación del Centro Universitario
La Salle (adscrito a Universidad Autónoma de Madrid).
12:30 - 13:30h El videojuego como herramienta educativa en el espacio fundación telefónica
ANDRÉS ESCRIBANO PALOMINO
Mediador del Equipo de Difusión Cultural Fundación Telefónica
16:30 - 17:30h Les aplicacions mòbils als museus: un nou canal de comunicació i participació
CARME GARCÍA FABÓN
Consultora MKT Cultural
17:30 - 18:30h Joc i creativitat al servei de l'educació i els museus
ORIOL RIPOLL
Especialista en jocs i creatiu de l'empresa Jocs al Segon