XIV Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

JUGUES? PROPOSTES A L'ENTRORN DE L'ART, EL JOC I L'APRENENTATGE

XIV JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS

5 D'ABRIL DE 2017

 

El joc com a tempteig del món és un motor d’aprenentatge des dels primers anys de vida. Jocs heurístics, jocs exploratoris, jocs simbòlics, jocs que ens ajuden a construir i compartir significats, a viure en interacció amb altres. Des dels temps de Froebel, sabem que el joc té unes enormes possibilitats educatives, possibilitats descrites també des de la psicologia de l’aprenentatge per referents clàssics com Piaget, Wallon o Bruner.

Les arts visuals, per la seva banda, tenen també un especial lligam amb el joc. Aquest lligam no és nou: n’hi ha prou d’evocar les representacions de jocs populars en l’obra de Bosch, Tenniers, Brueghel o Chardin, o, a la modernitat, les obres artístiques concebudes com a joguines, en la línia d’Alexander Calder, Torres-García o Sophie Taeuber-Arp. Els nous formats artístics, com la performance o la instal·lació, que busquen sovint la participació dels visitants, se’ns presenten en moltes ocasions com a propostes de joc: joc amb els significats, objectes relacionals, espais que inviten a l’exploració, els recorreguts, les derives. No hi ha dubte que la relació entre joc i creativitat ha estat una important veta d’indagació per als artistes des de les avantguardes fins avui.

Hi ha, doncs, una feliç confluència entre la passió pel joc que tenim els humans especialment (però no únicament) en la infància, les possibilitats educatives del joc i les propostes lúdiques que ens forneixen les arts. Els museus, com a espais d’interacció amb les arts, no són aliens a les possibilitats del joc, i a la XIV Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus tindrem l’ocasió de compartir i debatre un bon grapat d’interessants experiències que s’ubiquen al bell mig de la terna art, educació i joc.

 

PROGRAMA

9.00 h  Recepció i presentació de la Jornada

9:45 - 10:45 h  Videojuegos: arte, juego y aprendizaje

                      XIMENA HIDALGO VÁSQUEZ
                      Investigadora. Dra. en Historia del Arte, artista multidisciplinar. Universidad de Granada.

10:45 - 11:15 h Descans

11:15 - 12:15h  Juego simbólico y contextos lúdicos para la vida de relación y el encuentro             

                       JAVIER ABAD
                       Profesor Titular de Universidad Privada (Educación Artística), Facultad de Educación del Centro Universitario
                       La Salle (adscrito a Universidad Autónoma de Madrid).

12:30 - 13:30h  El videojuego como herramienta educativa en el espacio fundación telefónica

                       ANDRÉS ESCRIBANO PALOMINO
                       Mediador del Equipo de Difusión Cultural Fundación Telefónica


16:30 - 17:30h   Les aplicacions mòbils als museus: un nou canal de comunicació i participació

                       CARME GARCÍA FABÓN
                       Consultora MKT Cultural

17:30 - 18:30h   Joc i creativitat al servei de l'educació i els museus

                        ORIOL RIPOLL
                        Especialista en jocs i creatiu de l'empresa Jocs al Segon

 

Galeria d'imatges