ART I CIUTAT. DIÀLEGS ENTRE ENTORN URBÀ I ARTS VISUALS
XI JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS
9 D'ABRIL DE 2014
Els museus d’art tenen cada dia més present a la seva agenda la necessitat d’obrir-se a la ciutat. Pocs museus deuen ignorar ja la necessitat d’establir una sinergia productiva amb l’espai on s’ubiquen. En l’àmbit més general de l’educació, la vinculació amb la comunitat, el barri o la ciutat són també preocupacions comunes.
L’espai urbà ha estat, en els darrers anys, un àmbit d’actuació d’alt interès per a la creació artística. I ho ha estat tant per la dimensió d’espai de trobada i interacció social com per l’atractiva diversitat de formes arquitectòniques i urbanístiques que conté. La ciutat sedueix els artistes com a àgora pública: com a punt de confluència d’estils de vida, herències culturals i contextos diversos, com a espai de trobada de multitud de missatges creuats, com a espai inesgotable d’interacció humana. I els sedueix també com a paisatge i escenari de l’experiència: la morfologia de la ciutat, l’amalgama de formes arquitectòniques, la suma d’estrats de passat i present. No és estrany que la ciutat sigui vista com un espai de risc i recerca per les propostes artístiques d’índole diversa, des de l’escultura pública fins a l’anomenat art urbà, a la qual cal afegir una heterogènia gamma de formes de creació visual, que inclou manifestacions tan diferents com els missatges publicitaris, la senyalística urbana o una infinitat de modalitats de grafit, tag, stencil, etc.
Aquesta diversitat de manifestacions visuals traspassa les parets dels museus més compromesos amb el seu entorn, molt especialment en relació amb la tasca educadora del museu. Obrir les portes a la ciutat, acollir la pluralitat de formes visuals que la defineixen, aixoplugar les propostes artístiques que donen veu als seus col·lectius, estudiar i valorar els patrimonis urbans del passat i del present, són idees que contenen un potencial educatiu de primer ordre. Les propostes que acolliran les XI Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus ens ajudaran a explorar les possibilitats d’aquest potencial, tant des de la reflexió teòrica com des de les experiències pràctiques en contextos específics.
PONÈNCIES:
La ciudad: lo urbano como territorios de la experiencia
Mª Isabel Cabanellas Aguilera & Mª Clara Eslava Cabanellas
Emèrita de Didàctica d’expressió artística. Universidad Pública de Navarra. Pamplona.
Docent en Estètica a la Universidad Antonio Nebrija de Madrid, en els camps del disseny industrial i arquitectura.
Espai públic, espai de tots. Experiències educatives que empoderen per produir valor cultural
Bàrbara Roig
Responsable de CCCB Educació. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Juega con la arquitectura / Experimenta con todos los sentidos
Solange Espoille
Arquitecta i Directora d’ARQUIKIDS (Barcelona)
Taula debat: Diàleg a 4 veus sobre entorn urbà i arts
Moderador: Albert Macaya
Professor d’Art i Educació. Universitat Rovira i Virgili
Pràctiques artístiques a l’espai públic. Camp de Tarragona 1997 - 2013. Una visió compromesa
Blai Mesa Rosés
President de l’Associació Cultural Laboratori Visual
La ciutat com a font d’inspiració
Béatrice Bizot
Escultora
La fotografia com a metodologia per a l’experiència
Lluís Vives
Artista i professor de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona
L’Art urbà en context, futures visions
Andrea Eidenhammer
Artista i activista cultural