VII Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

Art, museus i enclusió social. El mirall múltiple

ART, MUSEUS I INCLUSIÓ SOCIAL. EL MIRALL MÚLTIPLE

VII JORNADES DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS

14 I 21 D'ABRIL DE 2010

 

Bona part de la creació contemporània es caracteritza per un fort compromís amb la realitat. Des de les innumerables formes d’art amb implicacions socials i polítiques fins a l’activisme més militant, molts artistes i teòrics actuals proposen abandonar l’entotsolament individualista per centrar la mirada en problemàtiques socials rellevants per al nostre ara i aquí. No és estrany que la veu de les dones es deixi sentir amb força a l’art i la crítica artística dels darrers trenta anys, després de segles de cultura androcèntrica. Com tampoc no pot sobtar a ningú la renovada atenció de què són objecte les comunitats culturals menystingudes per l’eurocentrisme dominant a la tradició moderna. Les qüestions de gènere, cultura, ètnia (n’hi ha que prefereixen la contundència del terme raça), opcions sexuals, apareixen de sobte mostrades amb les relacions de poder que porten implícites. Potser per primera vegada a la història l’art malda per donar veu a tothom. I malgrat les asimetries i les inèrcies, els museus es converteixen en una poderosa eina per a la inclusió, que dóna cabuda a discursos cada cop més plurals.

De la mateixa manera, l’educació té el difícil repte de no deixar ningú a fora. Els centres educatius són el reflex d’una societat cada cop més múltiple i no exempta de desigualtats.

La inclusivitat és en el primer pla del debat acadèmic i afecta de manera evident el quefer diari a les aules.

Com poden ajudar-nos les arts visuals a construir imaginaris en què tothom se senti representat? Podem aportar alguna cosa, des de l’educació artística, per superar les desigualtats? Què poden aportar els museus i els seus departaments educatius a la igualtat d’oportunitats i a la participació? Com ho fem perquè ningú no quedi fora del joc?

A les Jornades reflexionarem sobre tot el que l’art i els museus poden aportar al vell propòsit d’“aprendre junts”, una de les aspiracions centrals de l’educació per a la inclusivitat social.

 

14 D'ABRIL DE 2010

 

Des dels marges s’albira un món (museus, art) encegador i estrany

Xavier Basalú Costa. Professor de Pedagogia de la Universitat de Girona.

 

Museos sociales: espacios para la construcción de pensamiento divergente a través  de la interacción con el patrimonio

Stella Maldonado Esteras. Educadora artística

 

DEAC MUSAC y el trabajo con las comunidades

Belén Sola Pizarro. Responsable del DEAC MUSAC Leon.

 

Museos e inclusión social: ¿dónde están las mujeres? Un proyecto de estudio sobre la memoria femenina en los museos

Marian López Fernández Cao. Profesora titular de didáctica de la expresión plástica UCM. Directora del instituto de Investigaciones Feministas UCM. Universidad Complutense de Madrid

 

Taula Rodona:

Coordinada per Armand Medina

Alrededor, contorno y entorno

Armand Medina

CRAE Centres Residencials d’Acció Educativa

A través de sus ojos: Fotografía participativa en los barrios de Ponent

Jordi Climent i Paula González

UEC Unitat d’escolarització Compartida (UEC) Ponent

Activitats dels tallers d’arts plàstiques i visuals als centres penitenciaris i en concret el taller de ceràmica del C. P. Tarragona

Olga Esquinas, monitora del taller de ceràmica. CPT Centre penitenciari de Tarragona:

Art com a llenguatge universal

Patrícia Hernández

Mediadora per a la convivència. UTIC Unitat Tècnica d’Immigració i Ciutadania a Tarragona

 

21 D'ABRIL DE 2010

 

Taller pràctic a càrrec de Magalí Kivatinetz

Diálogos con el otro

Magalí Kivatinetz

Coordinadora General de motivART

 

 

 

Galeria d'imatges