INTERARTS. MOVIMENT, CORPOREÏTAT I SO EN LA PEDAGOGIA DE L’ART. Jornada virtual
La creació artística moderna i contemporània compta ja amb una considerable tradició de treball interdisciplinar. Des de la dissolució dels gèneres artístics convencionals fins a l’aparició de nous formats híbrids que aglutinen elements de diverses arts, la segona meitat del segle XX ens posa en el camí de la interacció i la contaminació mútua entre les disciplines artístiques. Contaminació en la que hi podem veure, potser, una renovada versió del vell somni de l’”obra d’art total”. Les noves pràctiques artístiques influeixen, al seu torn, als àmbits educatius; tant en el quefer pedagògic dels museus com en l’educació formal. Així, no és estrany que moltes propostes educatives en l’àmbit dels museus d’art considerin les possibilitats d’allò multisensorial, corporeizat o performàtic. Resulta molt suggeridor repensar l’experiència del museu des del cos i el moviment, des de la sensació sonora, des del tacte. Paral·lelament, algunes veus del debat pedagògic posen en valor la dimensió performàtica i multisensorial del fet d’ensenyar i aprendre. Sabem que cada persona te el seu estil d’aprenentatge, i que no només els formats verbals o visuals poden vehicular el coneixement. I si parlem d’art, l’experiència visual pot també confluir amb el moviment, el so, la vivència de l’espai, la corporeïtat. Aquesta XVII edició de la Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus ens proposa, doncs, explorar les possibilitats del diàleg entre les arts i compartir experiències que volen posar en sinèrgia: la música, el moviment, l’acció corporeitzada i les arts visuals.
PROGRAMA
Divendres 27 de novembre de 2020
9:00h
Presentació de la jornada i de les actes de la XVII Jornada de pedagogia de l’art i museus
Visualitza el vídeo de la presentació de la XVII Jornada de pedagogia de l’art i museus
9:30h a 10:15h
Martí Ruiz i Carulla
Laboratori d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona
Laboratori d’Art Sonor de la UB: de la recerca universitària a la participació pedagògica i lúdica en l’art
Visualitza el vídeo de la ponència de Martí Ruiz i Carulla
10:30h a 11:15h
Marta Galán
Artista-educadora, autora i directora de projectes d’arts escèniques, docent a l’ESAD/Institut del Teatre i a l’ESAD/Eòlia, coordinadora de pràctiques artístiques comunitàries.
Recorreguts psicofísics pel museu. Afectar i deixar-se afectar.
Pràctiques CORPOREITZADES per comprendre la pràctica artística a través del cos, l’acció i la relació.
Visualitza el vídeo de la ponència de Marta Galán
Descans
11:30 a 12:15
Irene Llàcer
Tècnica d'activitats i educació IVAM (Institut Valencià d'Art Modern)
Una bateria d’idees per narrar (i escoltar) el projecte Embruta’t l’orella! Experiències sonores al voltant de l’obra de Jean Dubuffet per Cuneta – Alba Murcia i Vicent Pelechano
Visuailitza el vídeo de la ponència d’Irene Llàcer
12:15 h a 13:00h
Ana Corredor
Ballarina i directora de l'Espai Evohé - Espai de dansa, creació i arts del moviment a Tarragona.
Primera part: Donant vida al moviment
Segona part: Mostra del procés creatiu EnConstrucció: mostra del treball de final de cicle del laboratori de moviment i creació EnConstrucció. El treball final es va adaptar a la situació del confinament i es va crear una vídeo/peça de dansa i moviment amb composició musical per part de l'Espai Evohé.
Visualitza el vídeo de la ponència d’Ana Corredor
13:00 a 13:45h
Laura Llaneli
Artista
Palpitar Palpar. Acció del llenguatge que transita cossos comuns a través de les vibracions
Visualitza el vídeo de la ponència de Laura Llaneli
Cloenda
Visualitza el vídeo de al cloenda de la XVII Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus
Jornada virtual
Jornada retransmesa en directe a través del canal de Youtube del Museu d'Art Modern de la Diputació.
Visualitza el vídeo de la jornada sencera