XV JORNADA DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS 11 D'ABRIL DE 2018
Pren força un moviment ampli que ens proposa repensar l’educació. Algunes experiències a bastament conegudes es plantegen en l’educació formal, però els seus principis són inspiradors també per a la tasca educativa dels museus. Som cada cop més conscients que, en un context marcat per la hiperdisponibilitat de la informació i la mutabilitat del coneixement, ens cal pensar en l’educar com l’art de desvetllar l’autonomia i el sentit crític davant els sabers. Els reptes de futur han estat sintetitzats en tres idees clau: conèixer diversos llenguatges i sistemes simbòlics, saber orientar-nos amb autonomia en un món canviant i ser capaços d’interactuar en grups heterogenis. La pregunta, doncs, és si les escoles i museus convencionals poden donar respostes efectives a aquests reptes, o si cal repensar radicalment el model. Algunes experiències innovadores ens obren perspectives interessants, i ens empenyen cap a un debat que és cada dia més inajornable. Un debat, no obstant això, que s’ha d’allunyar de les respostes fàcils i els miratges enlluernadors, i que ha de poder ser avaluat també pel seu resultat.
Quins sabers conflueixen en l’aventura d’ensenyar i aprendre? Què vol dir aprendre amb sentit en el segle XXI? Quin és el rol d’educadors i educadores i de la resta de participants? Velles preguntes a què s’estan donant respostes radicalment noves. A la XV Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus compartirem arguments i experiències que volen contribuir a apropar aquest debat als educadors i educadores del nostre àmbit.
PROGRAMA
Matí
9:00 h
Recepció i presentació de la Jornada
9:30 h
Presentació de les actes de la XIV Jornada de Pedagogia de l’art i museus: Jugues? Propostes a l’entorn de l’art, el joc i l’aprenentatge (abril 2017)
9:45 h
CANVI EDUCATIU: REPENSAR QUÈ HEM D'APRENDRE I COM
Eduard Vallory Subirà. Analista social expert en gestió del canvi centrat en la millora de l’educació. President del Centre UNESCO de Catalunya. Director del programa Escola Nova 21
10:45 h – 11.15 h
Descans
11:15 h
L’ART COM A RESPOSTA
Lluís Vallvé Cordomi. Responsable de programes artístics de l’Àrea d’Innovació del Consorci d’Educació de Barcelona. Autor del llibre: Ha de ploure cap amunt: Reflexions d'un mestre de plàstica
12:30 h
A PARTIR DE CASI NADA
Ana Andrés Cristóbal. Educadora i responsable del Programa Musaraña en Educa Thyssen. Museo Thyssen Bornemisza
Tarda
16:30 h
PRÁCTICAS ARTÍSTICAS Y RELACIONALES COMO FORMATO PARA LA MEDIACIÓN EN MUSEOS. HACIA LA TRANSFORMACIÓN DEL PARADIGMA
Marta García Cano. Doctora amb Menció Europea en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid. Docent a la Facultat d’Educació de la Universitat Complutense de Madrid i de la Universitat Nebrija. Coordinadora de l’àrea de mediació en museus per a l’accessibilitat. Sòcia Fundadora de Pedagogías Invisibles
17:30 h
ITINERÀNCIES, PERIPLES I TRAJECTÒRIES
Anna Sala i Presas i Núria Matas i Nin. Mestres d’Educació Artística Infantil i Primària a l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera. Membres de l’equip AmbSense&Art i Escola, de l’ICE de la Universitat Autónoma de Barcelona