PRESÈNCIES/VIRTUALITATS. LES TIC I LA DIDÀCTICA DE L'ART ALS ESPAIS MUSEÍSTICS
VI JORNADES DE PEDAGOGIA DE L'ART I MUSEUS
22 I 29 D'ABRIL DE 2009
Vivim immersos en un procés de canvis que es retroalimenten. El flux incessant d’informació que propicien les xarxes telemàtiques es veu enfortit constantment per l’aparició de nous recursos i plataformes, cridats a densificar una xarxa d’interconnexions en progressió geomètrica. Una de les conseqüències més interessants és la manera com recursos tecnològics i xarxes estan modificant la nostra pròpia manera de mirar el món i relacionar-nos amb els altres. La virtualització de l’experiència i la proximitat d’ allò que està succeint a l’altra banda del món escurcen distancies i amplien sense límits aparents el nostre coneixement potencial. L’art i l’educació són àmbits de l’activitat humana que tenen en comú la sensibilitat envers el present en què s’immergeixen. Els nous contextos que perfilen les TIC afecten indubtablement l’activitat dels creadors artístics, de la mateixa manera que ens fan replantejar els vells problemes d’ensenyar, aprendre i educar.
Tant des de les aules de l’ensenyament formal com des dels departaments educatius de museus i centres d’art, hem de crear sinergies productives amb les eines que ens proporcionen les TIC. L’experiència presencial de l’art, als espais del museu, pot ser avui ampliada en una xarxa potencialment infinita de relacions propiciada pels recursos telemàtics. Com tothom sap, molts artistes conceben ja els seus treballs en un medi exclusivament immaterial. Fisicitat i virtualitat esdevenen avui cares d’un complex políedre que anomenem art. Les VI Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus aportaran elements de reflexió sobre els reptes i possibilitats que aporten les TIC a la didàctica de les arts visuals, amb l’ajut de teòrics, educadors i artistes.
22 D'ABRIL DE 2009
Más allá de las paredes: los museos en la era digital
María Luisa Bellido Gant. Professora titular de la Universidad de Granada
Art i informàtica. Introducció a l’art digital
Pau Alsina. Professor dels Estudis d’Humanitats de la UOC. Director d’Artnodes
EducaThyssen: Hacia una plataforma social en torno al arte
Rufino Ferreras. Responsable de Desenvolupament Educatiu del Museo Thyssen-Bornemisza
De les TIC a les TAC, un exemple d’aplicació a l’aula: l’autoretrat
Eloïsa Valero
Professora d’Imatge i Tècniques d’Expressió Gràfico-Plàstica
Thais Salvat. Professora d’Imatge, Dibuix Tècnic i Visual i Plàstica. IES Gabriel Ferrater de Reus
“Ensenyar el que s’ignora?”
Arnolfini: Ioli Valsells i Mikel Morlas
29 D'ABRIL DE 2009
La paraula pixelada. Videolit: una metodologia d’aprenentatge actiu
Aleix Cort i Cori Pedrola
Taller de Videolit
Aleix Cort i Cori Pedrola