XX Jornada de Pedagogia de l'Art i Museus

ARTIFICIS. ART, EDUCACIÓ I MUSEUS EN L'ERA DIGITAL

Les imatges i el seu rol en la nostra cultura experimenten canvis de vertigen. Fins fa ben poc ens sorprenia comprovar que mai abans a la història les imatges havien estat tan rellevants per a la compilació i distribució del coneixement. Mai abans havia estat tan intensa l’estilització estètica dels productes, ni la producció i distribució d’imatges tan abundant, ni la tecnologia de la imatge tan fàcil i assequible.

Ara, però, s’hi suma una nova variable. Les imatges es desmaterialitzen: com ens recorda lúcidament Joan Fontcuberta, la imatge fotogràfica era filla de la llum i de l’alquímia. Una alquímia necessària per fixar aquesta llum en un paper, a la manera d’una imatge especular congelada. Ara, amb la nova naturalesa digital de la imatge, alquímia i paper ja són, en bona mesura, història. Però el canvi de més envergadura el propicia la difusió de la IA. Sabem que fa molt que l’art va perdre la relació privilegiada que havia tingut amb la representació, en favor de la fotografia primer, i del cinema i el vídeo després. Però avui la imatge, incloent la que pren forma en la fotografia o el vídeo, ja no és (si mai ho havia estat) testimoni de veracitat, elegia icònica del que ja ha passat (com pensava Barthes), producte d’una mirada individual que captura l’instant decisiu (com ho ha pretès la legió de seguidors de Cartier-Bresson que sovint anomenen “instantànies” les seves produccions). La imatge és avui manipulable i, eventualment, mentidera. Més encara, el nou estatus de la imatge inclou la seva possible naturalesa no humana: ja no som els únics creadors d’imatges; complexes cadenes d’algoritmes ens brindaran en safata qualsevol producció visual que els requerim.

A les arts visuals se’ls planteja l’inquietant desafiament de pensar en el sentit de la creació artística en aquest context. I als museus d’art, el repte d’encaixar les noves produccions desmaterialitzades en les seves col·leccions i de propiciar, amb les seves propostes curatorials, el debat sobre la visualitat contemporània en un context d’enormes canvis. Molts artistes es plantegen com poden enriquir el seu treball fent ús de les noves eines al seu abast, i s’embranquen sovint en resultats sorprenents i espectaculars. Però la pregunta pertinent no és què poden fer els artistes i els museus d’art amb les possibilitats que obren els mitjans digitals i l’IA. La pregunta clau és quines reflexions poden propiciar l’art i els museus sobre com la cultura digital canvia la nostra vida, com muten la forma en què entenem el que ens envolta i les maneres mateixes de relació entre nosaltres.

A la Jornada de Pedagogia de l’Art i els Museus, esperem aportar-hi mirades i arguments per a un debat tan complex amb les convidades de l’edició de 2024: investigadores, artistes, curadores i responsables d’esdeveniments culturals que han integrat al seu quefer problemes com la relació entre els museus i les estratègies digitals, o les interseccions entre art i IA.

 

Programa

Dissabte 16 de novembre de 2024

 

9.00 h

Presentació de la jornada i de les actes de la XIX Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus

Manel Margalef, director del MAMT

Albert Macaya, Universitat Rovira i Virgili

Rosa Comes, Cap de Cultura de la Diputació de Tarragona

 

9.30 – 10.15 h

Convergència Creativa: Museus, Tecnologia i Art

Ana Martí Testón / Professora i investigadora a la UPV. Directora de REMED. Red de Museos y Estrategias Digitales

 

10.30 – 11.15 h

Innovació digital i Aprenentatge In/Out

Conxa Rodà / Co-directora del congrés CIMED de Museos y Estrategias Digitales

 

11.30– 11.45 h

Descans

 

11.45 – 12.30 h

Aquarel-IA: Reflexions sobre la Intersecció entre Art i Intel·ligència Artificial

Giulia Sonetti / Membre del col·lectiu Pulmons de Barri i investigadora transdisciplinària de la UPC i ISGlobal

 

12.45 – 13.45 h

ALIA. El programa de ciència i creació per a centres de secundària del CCCB

Maria Farràs / Servei de Mediació del CCCB

 

14.00 h

 

Conclusió de la Jornada


 

Data: Dissabte 16 de novembre de 2024

Horari: 09.00 – 14.00 h

Matrícula gratuïta

 

INSCRIPCIÓ: https://forms.gle/nrRJzHgaiF3HBoMq5

 
 

Activitat reconeguda dins del Pla de formació permanent del Departament d'Educació 2024-2025 amb 5 hores de certificació per als professors i mestres en actiu del Departament d'Educació i Formació Professional.

Amb la col·laboració de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili

 

 

Imatges de la jornada: 8 Cercle, 2023. Pau Magrané

 

Documents