Vés al contingut

Projecte Erasmus+, per una educació inclusiva.

Mode Accés activat: Projecte ka122-SCH.

logoErasmusCEEalba

El CEE Alba ha estat seleccionat i subvencionat per participar dels projectes Erasmus+ de 2022 amb la seva proposta: MODE ACCÉS ACTIVAT: PER UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA.

Aquest projecte permetrà als professionals de l’escola Alba viatjar a centres d'educació especial europeus per conèixer com treballen les tecnologies de suport en l'aprenentatge, la comunicació i la participació, per tant, per la inclusió d'alumnat amb necessitat educatives especials.

T'ho expliquem

Notícies relacionades

  • Dins del marc dels projectes Erasmus+, del 6 al 10 de maig tres professionals del centre VRTEC NOVO de Lubjliana (Eslovènia) van visitar el nostre centre.

    Durant la setmana vam poder compartir coneixements i experiències sobre l'atenció educativa i terapèutica dels alumnes d'educació infantil posant èmfasis en:

    • L'educació inclusiva.
    • Les metodologies actives i experimentals.

    Vam gaudir de les propostes pedagògiques dels ambients d'aprenentatges i de les aules Marinada i Gregal.

    Un matí l'escola bressol La Ginesta de l'Ajuntament de Reus ens va obrir les portes per tal que coneguessin l'oferta educativa de 0 a 3 anys.

    Ha estat una experiència molt enriquidora de coneixement i creixement mutu.

    • Erasmus+

    ESCOLA DEL SEGLE XXI

    4 al 8 de Desembre de 2023

    Participants: Eva Lucha i Eva Beneito

    Objectius treballats durant la mobilitat

    1. Descobrir la història i la trajectòria de centres educatius nacionals i internacionals que estan creant un canvi positiu en la seva àrea.
    2. Aprendre a identificar els punts clau que la teva escola necessita per liderar la innovació i treballar en els elements essencials del teu propi procés de transformació docent.
    3. Descobrir noves estratègies i metodologies per millorar la teva ensenyança i crear sinergia amb altres professionals dels centres educatius.
    4. Aprendre a implementar una avaluació competencial i formativa per fomentar una educació inclusiva utilitzant diferents eines per portar a terme processos d’avaluació efectius.
    5. Aprendre a dissenyar situacions d’aprenentatge competencials amb tasques competencials per qualsevol nivell, àrea o matèria.
    6.  Integrar les intel·ligències múltiples amb els diferents nivells de rendiment cognitiu de la taxonomia de Bloom.
    7. Aprendre analitzar la nostra realitat educativa per reduir barreres d’aprenentatge i avançar en la construcció d’entorns educatius inclusius, així com crear situacions d’aprenentatge inclusives reflexionant sobre el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA).
    8.  Identificar les fortaleses i oportunitats per planificar el procés de transformació digital del centre.
    9. Conèixer els aspectes clau dels processos de transformació en els centres educatius i la importància del líder en la gestió d’equips per establir compromisos i obtenir resultats.

    Tasques en què s'ha participat

    • Introducció al curs, l'escola i les activitats de la setmana externa.
    • Activitats per trencar el gel.
    • Presentacions de les escoles dels participants.
    • Establiment d'objectius per a la setmana.
    • Rebre informació sobre: Model educatiu finlandès  i model educatiu austríac.
    • Visita a GTVS Bildungs Campus Sonnwendviertel (centre educatiu de nova construcció)
    • Programar per aprendre: Situacions d’aprenentatge
    • Cinefòrum: “"A school for all of us".
    • Experiències educatives memorables
    • Desenvolupament de tasques competencials i inclusives per a l’alumnat.
    • L’avaluació competencial, formativa i inclusiva
    •  Aprenentatge cooperatiu, activitats pràctiques.
    • Crear les nostres pròpies situacions d’aprenentatge seguint un enfocament competencial i inclusiu.

    Idees transferibles

    • Autoavaluació del/la docent (llista de verificació)
    • Gran importància de la recollida d’evidències (aquestes poden ser fotografies o inclús vídeos), després traslladar aquesta recollida d’evidències a una eina d’avaluació com una rúbrica.
    • Utilitzar diverses eines d’avaluació o escollir-ne una i adaptar-la a les necessitats de l’alumne/a
    • Activitats graduades (escales) i multinivell
    • Implementar el DUA (lectura fàcil: cada categoria textual emprar un color de foli)
    • Gamificació
    • A les llistes de verificació no emprar el No, utilitzar el Si i en procés
    • Utilitzar dianes d’avaluació en l’alumnat TEA.

    Valoració final:

    La nostra valoració és molt bona. Els docents que han impartit la formació han estat molt professionals, han portat totes les lliçons molt ben preparades reforçant les seves explicacions amb esquemes digitals, material manipulable i dinàmiques. Aquests  han resolt tots els dubtes que han sortit i inclús han  aprofundit en els aspectes que hem cregut més rellevants (com les situacions d’aprenentatge o el DUA).

    Durant la realització de l’ERASMUS vam visitar una escola professional (GTVS Bildungs Campus Sonnwendviertel) i va ser molt satisfactori conèixer com estan organitzats. Va gaudir molt com tenen confeccionats els espais d’aprenentatge: funcionals, útils i molt agradables. També de la importància de l’espai exterior, ja que totes les aules tenien una sortida al pati. A més a més,  vam poder manipular diversos materials Montessori i experimentar amb aquesta metodologia.

    Els continguts del curs han estat molt interessants i ens han permès identificar bones pràctiques i idees transferibles a l’escola. Els aprenentatges d’aquesta formació continuen ratificant la línia metodològica empresa per l’escola Alba i aporta més idees per continuar aprofundint en l’enfocament adoptat.

    Compartir la formació amb altres mestres ha estat molt enriquidor, ja que em conegut sistemes educatius diferents. Aquesta experiència ens ha ajudat a valorar la feina que fem, ens ha enriquit de noves idees que podem aportar i ens ha fet créixer professional i personalment.  Ha estat un plaer.

    viena

  • El projecte Mode Accès: Activat. Per una educació inclusiva, continua el seu curs. Aquesta vegada són les escoles eslovenes que ens acolliran durant una setmana. Esperem aprendre sobre el seu sistema educatiu, nivell d'inclusió, programes educatius, metodologies i recursos tecnològics implementats a l'aula. De ben segur que tornarem amb un bon grapat d'idees.

     eslov1

     

    DILLUNS 20 DE NOVEMBRE 2023

     

    Visitem Osnovna šola Danila Lokarja, escola d'educació primària (de 6 a 15 anys) amb programa d'educació especial. 

    Durant tot el matí hem pogut observar i participar en classes de diferents cursos: rutina de bon dia, matemàtiques, contes vivencials, ciència, tecnologia i música. 

    Identifiquem com a bones pràctiques la pedagogia activa i vivenciada que utilitzen, l'ús dels espais exteriors, l'ús del moviment com a  mitjà per l'aprenentatge, compartir activitats amb alumnes de l'escola ordinària, horari escolar amb canvis estructurats i tenint en compte els períodes atencionals i de treball dels alumnes. 

    Seguim gaudint del seu saber fer i agraïm la seva bona acollida.

     

    DIMARTS 21 DE NOVEMBRE 2023

     

     

    Avui hem visitat l'escola d'educació especial Cirius, un centre molt similar al nostre però amb diferències com l'edat d'escolarització (d'entre 2 i 26 anys) i la possibilitat de residència pels alumnes que així ho necessitin.

    Hem pogut observar com treballen en diferents aules i ens hem reunit amb el coordinar d'informàtica i la logopeda qui ens ha mostrat els diferents aparells tecnològics per garantir la participació i comunicació: bigmack, commutadors, iTalk2, joguines adaptades i comunicadors tecnològics. I ens hem trobat amb el director del centre amb qui hem pogut conversar sobre l'organització del centre, el sistema educatiu eslovè, sobre la inclusió i la visió de la comunitat sobre els CEE. 

    Hem passat un gran matí d'aprenentatge i amb molt bona companyia. Tots els professionals ens han atès amb mota calidesa, amabilitat i professionalitat.

    https://www.cirius-vipava.si/

     

    DIMECRES 22 DE NOVEMBRE 2023

    Últim dia a l'escola Ajdovščina on hem participat a unes activitats programades pels estudiants d'educació infantil de l'institut de la ciutat realitzant un taller de macramé i una sessió de dansa.

    També hem pogut gaudir d'una trobada amb les bibliotecàries del centre, que ens van mostrar aquest espai, i amb el coordinador d'informàtica que ens va ensenyar els seus equipaments i els programes que utilitzen.

    Per finalizar, ens han rebut les psicopedagogues del centre que ens van explicar les seves funcions dins l'escola. 

    Moltes gràcies a tots els professionals que ens han acollit.

    Acabem l'estada en aquesta escola agraïdes i amb noves experiències de les quals segur que traurem profit.

     

    DIJOUS 23 DE NOVEMBRE 2023

    Avui, ja a la capital eslovena, Ljubliana, hem visitat un Kindergarden que atén infants de 0 a 6 anys. 

    Hem passat un matí observant les rutines diàries i les activitats educatives des d'una pràctica respectuosa cap a l'infant, que permet la lliure circulació, fomenta l'autonomia i l'autodeterminació podent escollir activitat. Aules on passen coses diferents al mateix moment i on els alumnes amb dificultats es troben inclosos.

    Seguim gaudint d'aquest país que ens està acollint amb tanta hospitalitat.

     

     

    DIVENDRES 24 DE NOVEMBRE 2023


    Durant el dia d'avui hem pogut acabar de veure els diferents espais tant interiors com exteriors de l'escola. Ens ha agradat molt veure la cuina dels alumnes amb armaris, piques i fogons a la mida de nens de tres anys.

    Hem continuat copsant el treball vivenciat i manipulatiu que realitzen i observant l'actitud de respecte i d'acompanyament per part del docent.

    Hem compartit l'activitat i el material que havíem preparat per treballar vocabulari bàsic en castellà relacionat amb la família amb el qual han estat molt contestes i agraïdes.

    Càlida estada a l'escola VRTEC TRNOVO.

    Esperem la seva visita al mes de maig.
     

    • Erasmus+

    El CEE Alba participa al curs Introducció al model educatiu finlandès que s'imparteix a Helsinki per Europass Teacher.

    Els seus objectius:

    • Comprendre el model educatiu finlandès.
    • Aprendre mètodes que parteixen d’un enfocament més holístic i centrat en l'estudiant.
    • Adquirir coneixements en EdTech i com s'utilitza a l'educació finlandesa.
    • Crear lliçons d'estil finès.

     

    Conèixer i compartir experiències europees esdevenen claus per continuar fent créixer el nostre projecte inclusiu i respectuós amb els diferents estils d'aprenentatge del nostre alumnat.

     

    helsinki1

     

    Identifiquem eixos bàsics del sistema finès: aprenentatge basat en la resolució de problemes, el treball per projectes, activitats de moviment dins de les aules i en els descansos, aules STEAM i l'educació positiva per tal de poder ensenyar a tots/es i per a tots/es.

    Una gran experiència d'enriquiment professional compartida amb mestres de Suècia,  Polònia, Alemanya, Itàlia i França.

     

    • Erasmus+

    Iniciem la formació Designing Inclusive Learning Environments (ILE) to Support all Students (DILEs) que s'impartirà del 21 al 26 d'agost a Atenes per Europass Teacher Academy. 
    Gaudirem d'un programa ben interessant on treballarem els següents objectius:

    • Afrontar la diversitat i identificar les barreres a la participació i l'aprenentatge que sorgeixen a les escoles.
    • Elaborar prioritats de desenvolupament i planificar intervencions per donar suport a la diversitat (per exemple, adaptacions curriculars, disseny de lliçons diferenciades);
    • Utilitzar pràctiques d'aprenentatge alternatives, tècniques, materials i eines d'avaluació associades per revisar el desenvolupament;
    • Utilitzar les TIC per donar suport a tots els alumnes en entorns inclusius;
    • Fomentar la col·laboració dins de la comunitat escolar (mestres, alumnes, pares/cuidadors) per tal d'establir un marc de valors inclusius i donar suport a la participació i el rendiment dels alumnes en sistemes escolars sostenibles.
    • Comprendre les característiques clau d'un entorn d'aprenentatge inclusiu.

    banderes

     

    21/08/2023

    Amb 10 companyes de Polònia, Suècia, Itàlia, Alemània, Hongria i Croàcia hem compartit les nostres realitats educatives i debatut sobre el concepte de diversitat i d'inclusió. Observem que les diferents realitats europees no són massa distants quan a necessitats dels sistema educatiu, febleses i punts de millora.

    partenó

     

    22/08/2023

    Barreres d'aprenentatge i com podem superar-les i compensar-les com a ciutadanes europees i mestres. 

    La pluja d'idees ha estat extensa i ben profitosa. 

    Compartint els nostres contextos i les nostres realitats, ens apropem i construïm aliances.

    erasmus2

     

    23/08/2023

    Avui presentem la nostra escola i en compartim els nostres objectius i la nostra tasca.

    https://view.genial.ly/64e3592f12e84d00126500c3/dossier-show-and-tell

    En segon lloc,  identifiquem barreres d'aprenentatge i debatem quines possibles solucions estan al nostre abast per superar-les. El disseny universal de l'aprenentatge esdevé una molt bona opció per fer les escoles més inclusives. L'escola Alba aposta per aquest nou marc educatiu incorporant els ambients d'aprenentatge el proper curs.

    Anem per bon camí.

    erasmus3

     

    24 i 25/08/2023

     

    I acabem la nostra formació parlant de les Flipped Classroom i de l'aprenentatge basat en projectes com a maneres de garantir la diferenciació per atendre a les intel·ligències múltiples. L'ús de les tecnologies en aquests contextos esdevé de gran utilitat per garantir l'accés de tots els nostres alumnes. Una gran experiència compartir aquest curs amb mestres d'arreu Europa, conèixer, compartir i construir idees ens fa créixer professionalment. Teixim xarxa per futures col·laboracions.

    erasmus3

     

    • Erasmus+

    Aquest mes de juliol tres professionals de l'escola, Sílvia Gómez, Iraida Belmonte i Esther Vidal, han vitajat a Amsterdam per continuar aprenent en el marc del projecte Erasmus+ka122 Mode Accès: Activat. Per una educació inclusiva.

     

    03/07/2023

    Iniciem la nostra estada a Amsterdam visitant Drostenburg college.

    On tractem una primera aproximació al sistema educatiu holandès, nivells d'inclusió i l'organització del centre especialitzat en paràlisi cerebral, malalties cròniques i pluridiscicapacitats.

    L'ús de les tecnologies per accedir a l'aprenentatge i a la comunicació són presents a totes les aules.


    www.drostenburg.nl

     

    04/07/2023

    Orion college Noord, centre d'educació secundària especialitzat amb alumnes amb dificultats d'aprenentatge ens acull durant tota la jornada. La coordinadora de tecnologia explica l'abordatge i l'ús de la tecnologia d'informació i comunicació i de la tecnologia d'accés en diferents aules i aplicades amb diferents objectius.

    Com no podia ser d'una altra manera ens emportem un bon grapat d'idees per provar-ho al nostre centre.

     

    05/07/2023

    Orion College Noord i Van Koetsveldschool ens comparteixen com utilitzen la tecnologia en el procés d'ensenyança del alumnes amb dificultats d'aprenentatge de primària i secundària.

     

    06/07/2023

    Marius Meijboom center és un centre d'atenció a joves i adults amb grans necessitats de suport derivades de paràlisis cerebral.

    Hem pogut conèixer instal·lacions, serveis, recursos i professionals.

    Un centre que valora molt positivament la tecnologia de suport com a mitjà per promoure la participació i la implicació dels seus usuaris.

    Bona feina!

    https://www.cordaan.nl/locatie/de-marius-meijboom

     

    07/07/2023

    Acabem el nostre programa observant i participant de les activitats a diferents aules de Drotesburg. 

    Gaudim de les propostes que tenen organitzades en les diferents etapes educatives i diferents nivells competencials.

     

    Ha estat una setmana molt profitosa en la que hem pogut identificar diferents bones pràctiques que creiem que són del tot transferibles al nostre centre. Valorarem la seva idoneïtat.

     

     

    Gràcies Jack per la teva acollida.

    Thanks Jack for your welcome.

    Jack bedankt voor je welkom.

  • Després de rebre la visita de l’escola SFZ München Süd-Ost, Neuperlach, el novembre passat, tres professionals de l’escola Alba emprenguérem el dia 8 de maig la primera mobilitat cap a terres bavareses en el marc de l’Erasmus+: Mode accés activat per a una educació inclusiva.

    L’Esther Vidal (mestra), la Sílvia Pallisé (educadora) i l’Anna Maria Jornet (logopeda) vam tenir l’oportunitat de veure de primera mà centres educatius especialitzats en l’atenció d’alumnat amb NEE: SFZ München Süd-Ost, Neuperlach, Blinden Institut München, Pysically disabled Kurzstraße. Tots tenen experiència en la didàctica de les tecnologies de la comunicació i la informació, així com, en la tecnologia de suport.

    Vam rebre una càlida i grata acollida per part de tothom que ens va permetre realitzar observacions a les aules i participar en activitats i sessions de treball amb el personal docent. Tot plegat, ens ha ofert l’oportunitat d’intercanviar experiències per crear un espai d’autoreflexió i avaluació,  poder seguir en una millora continuada de l’activitat professional del dia a dia a la nostra escola.

    Vam fer un presa de contacte amb les seves realitats i metodologies, d’elles n’hem  extret el millor per transferir-ho al nostre centre:

    • Agrupaments heterogenis dels alumnes promovent en tot moment la participació i col·laboració.
    • Programació d’activitats molt estructurades amb durada suficient per interioritzar-les i generalitzar-les .Ús de sistemes de control del temps digitals.
    • Millora en la formació de la competència digital per poder integrar la tecnologia en les activitats d’aprenentatge.

    Ens hem estrenat en aquest tipus de projectes i hem obert un camí que ens ha permès establir vincles i sinergies a nivell europeu que, de ben segur, ens ajudaran a créixer com a escola.

    S’han assolit tots els objectius que ens vam plantejar des de l’inici i, com no, un d’ells també era el de participar en tasques culturals. Així ho hem fet, descobrint alguns dels nombrosos encants turístics de la cultura i la història de la capital bavaresa: Marienplatz, la Residenz, Palau de Nymphenburg… i fent una parada obligada al camp de concentració de Dachau per rememorar la realitat de l’Holocaust de la Segona Guerra Mundial.

    Per finalitzar la nostra estada, el claustre de l’escola SFZ München Süd-Ost, Neuperlach, ens oferí un àpat típic tot brindant amb cervesa bavaresa que no deixa de ser un atractiu més.  

    Esperem que les properes mobilitats puguin ser igual o millors que aquesta primera. Les companyes de München han deixat el llistó molt alt.

    munic0

  • Continuem amb el Projecte Erasmus+ Mode accès activat. Per una educació inclusiva, i iniciem les mobilitats amb una estada a Münich.

    Durant una setmana les professionals Anna Ma. Jornet (logopeda), Sílvia Pallisé (educadora) i Esther Vidal (mestra) visitaran tres centres d'educació especial de la ciutat alemanya amb els següents objectius: 

    • Aprendre programes digitals i dispositius d'accés a l'aprenentatge i avaluar-los segons transferència al nostre context escolar.
    • Conèixer l'enfocament d'implementació i ús de la tecnologia d'accés (TA) i les tecnologies d'informació i comunicació (TIC) en alumnes amb dificultats de llenguatge o amb comunicació no verbal.
    • Aprendre sobre la xarxa de treball i cooperació interdisciplinària a l'escola per la implementació de TA i identificar avantatges i inconvenients.
    • Captar idees del treball sobre la inclusió amb l'objectiu de promoure la participació en la vida social i la comunitat europea. Especial interès en el Servei Mòbil d'educació especial.
    • Descriure l'estructura del sistema educatiu alemany i en especial de les àrees de l'educació especial.

     

    Amb aquesta finalitat participarem en conferències, grups de discussió i observacions a l'aula. 

     

     

     

     

     

    "El projecte "Mode accés activat: per una educació inclusiva" està cofinanciat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d'aquesta publicació és responsabilitat exclusiva del CEE Alba i ni la Comissió Europea, ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE) són responsables de l'ús que pugui fer-se de la informació aquí difosa."

  • 17/01/2023

    Projecte ERASMUS+

    • Erasmus+

    En la convocatòria de projectes Erasmus+ del 2022 el CEE Alba i el seu projecte MODE ACCÉS ACTIVAT: PER UNA EDUCACIÓ INCLUSIVA va ser seleccionat i subvencionat.

    Durant aquest any 2023 els professionals de l’escola Alba viatjaran a Münich, Amsterdam, Praga, Finlàndia i Eslovènia per aprendre com altres centres d’educació espcial d’Europa treballen les tecnologies de suport per l’aprenentatges, la comunicació i la participació, i per tant per a la inclusió dels alumnes amb necessitats educatives especials.

    Durant aquest curs ja hem iniciat activitats col·laboratives europees, els nois i noies més grans han treballat amb alumnes d’Itàlia i també hem acollit a una escola de Münich que han volgut observar el nostre procés de digitalització del centre. 

    Valorem molt els beneficis d’aquestes activitats i el seu gran potencial d’aprenentatge.

    Estem convençudes que obrim una nova etapa al centre on el creixement professional i de la nostra institució està garantit.

    "El proyecto "Mode accés activat: per una educació inclusiva" está cofinanciado por el programa Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de (esta nota de prensa/comunicado/publicación/etc.) es responsabilidad exclusiva del (nombre del centro educativo u organización de educación y formación) y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que pueda hacerse de la información aquí difundida."

Agenda relacionada

    • Quan: 8/05/2023 - 13/05/2023
    • Hora: 00:00 h - 00:00 h
    • Estat: Finalitzada
    • Tipus: Tipus d'agendaAgenda
    • Erasmus+

    Continuem amb el Projecte Erasmus+ Mode accès activitat. Per una educació inclusiva, i iniciem les mobilitats amb una estada a Münich.

    Durant una setmana les professionals Anna Ma. Jornet (logopeda), Sílvia Pallisé (educadora) i Esther Vidal (mestra) visitaran tres centres d'educació especial de la ciutat alemanya.

    • Quan: 15/11/2022 - 19/11/2022
    • Hora: 00:00 h - 00:00 h
    • Estat: Finalitzada
    • Tipus: Tipus d'agendaAgenda
    • Erasmus+
    El centre de Münich passarà quatre dies a la nostra escola observant i aprenent sobre la nostra tasca educativa i terapèutica i sobre el procés de digitalització del centre. Sis professionals d'Alemania conviuran amb nosaltres, esperem que tots plegats aprenguem d'aquesta estada.

Programa Erasmus+

"El projecte "Mode accés activat: per una educació inclusiva" està cofinanciat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d'aquesta publicació és responsabilitat exclusiva del CEE Alba i ni la Comissió Europea, ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE) són responsables de l'ús que pugui fer-se de la informació aquí difosa."

erasmus
sepie